responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 563
علاوه بر این ، استحکام امور به حسب تحققش مراتبى دارد، بعضى از امور شرایط تحققش موجود است ، و بعضى ها ناقص است ، و احتمال دارد که در شب قدر بعضى از مراتب احکام تقدیر بشود، و بعضى دیگرش به وقت دیگر موکول گردد، اما آنچه از روایات بر مى آید و به زودى روایاتش از نظر خواننده خواهد گذشت با این وجه سازگار نیست .
وَ مَا أَدْرَاک مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ

این جمله کنایه است از جلالت قدر آن شب و عظمت منزلتش ، چون با اینکه ممکن بود در نوبت دوم ضمیر لیله القدر را بیاورد، خود آن را تکرار کرد. واضح تر بگویم ، با اینکه مى توانست بفرماید: ((و ما ادریک ما هى ، هى خیر من الف شهر)) براى بار دوم و بار سوم خود کلمه را آورد و فرمود: ((و ما ادریک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر)).
مراد از بهتر بودن شب قدر از هزار شب ، و منظور ازتنزّل ملائکه و روح به اذن پروردگارشان ((من کلّ امر))
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شهْرٍ

این جمله به طور اجمال آنچه را که در جمله ((و ما ادریک ما لیله القدر)) بدان اشاره شده بود، یعنى عظمت آن شب را بیان مى کند، و مى فرماید: بدین جهت گفتیم آن شب مقامى ارجمند دارد که از هزار شب بهتر است .
و منظور از بهتر بودنش از هزار شب به طورى که مفسرین تفسیر کرده اند بهتر بودنش از حیث فضیلت عبادت است ، و مناسب با غرض قرآن هم همین معنا است ، چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به سوى خدا نزدیک ، و به وسیله عبادت زنده کند، و زنده دارى آن شب با عبادت بهتر است از عبادت هزار شب . و ممکن است همین معنا را از آیه سوره دخان نیز استفاده کرد، چون در آنجا شب قدر را پر برکت خوانده ، و فرموده : ((انا انزلناه فى لیله مبارکه )). البته در این میان معناى دیگرى نیز هست ، که ان شاء اللّه در بحث روایتى آینده خواهد آمد.
تَنزَّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبهِم مِّن کلِّ أَمْرٍ

کلمه ((تنزل )) در اصل تتنزل بوده ، و ظاهرا مراد از روح آن روحى است که از عالم امر است و خداى تعالى در باره اش فرموده : ((قل الروح من امر ربى ))، و اذن در هر چیز به معناى رخصت دادن در آن است ، و یا به عبارت دیگر اعلام این معنا است که مانعى از این کار نیست .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 563
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست