نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 515
روى
بگرداند، به دليل اينكه دنبال اين كلمه و در معرفى آن فرموده:(الَّذِي كَذَّبَ وَ تَوَلَّى)، و مؤيد آن اين است كه انذار را مطلق آورد و
فرمود: همه شما را انذار مىكنم. و اما معناى تحت اللفظى كلمه اشقى كه
افعل التفضيل است، و تنها شامل كسى مىشود كه از تمامى شقىها شقىتر است، با سياق
آيه سازگار نيست.
و
مراد از صلى نار پيروى آن و ملازم آن بودن است، پس اين كلمه معناى
خلود را افاده مىكند، و اين خلود در آتش قضايى است كه خداى تعالى در حق كافر
رانده و فرموده:(وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ
أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ)[1].
با
اين بيان استفادهاى كه بعضى[2] از
مفسرين از آيه مورد بحث كرده دفع مىشود، او از آيه(لا
يَصْلاها إِلَّا الْأَشْقَى) استفاده كرده كه به حكم اين آيه
مؤمنين گنهكار و فاسق و فاجر داخل آتش دوزخ نمىشوند، براى اينكه اين آيه دخول در
آتش را منحصر كرده در كسى كه كافر و اشقى باشد، وجه نادرستى اين سخن اين است كه:
آيه شريفه تنها خلود در آتش را منحصر در كافر اشقى كرده، نه اصل دخول در آتش را.
[متقىترين
افراد كسى است كه در راه رضاى خدا از مال خود انفاق مىكند]
(وَ سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى الَّذِي يُؤْتِي مالَهُ يَتَزَكَّى وَ ما لِأَحَدٍ
عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزى) كلمه تجنب به معناى دور
كردن است، و ضمير در سيجنبها به آتش بر مىگردد، و معناى آيه اين است
كه: به زودى كسى كه مصداق اتقى باشد از آتش دور مىشود.
و
مراد از كلمه اتقى هر كسى است كه از شخصى ديگر با تقواتر باشد، و بيش
از او از مخاطر پروا كند، چون بعضى از مردم تنها اين مقدار با تقوا هستند كه از
اتلاف نفوس و كشتن مردم پرهيز مىكنند، و بعضى هستند كه تنها از فساد اموال
مىپرهيزند، و بعضى هستند كه چون از فقر مىترسند، به همين جهت از انفاق مال در
راه خدا خوددارى مىكنند، و همچنين بعضى هستند كه از خدا مىپرهيزند، و مال خود را
در راه رضاى او انفاق مىكنند، و از همه اين چند طايفه با تقواتر آن كسى است كه از
خدا پروا نموده مال خود را در راه او انفاق مىكند، و به عبارت ديگر كسى است كه از
خسران آخرت مىپرهيزد، و به همين انگيزه مال خود را انفاق مىكند.
[1] و كسانى كه كافر شوند و آيات ما را تكذيب كنند اهل دوزخند و
هميشه در آن خواهند بود.