responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 207

تحمل كرده بودند به نعمت و راحت مبدل كرد.

(مُتَّكِئِينَ فِيها عَلَى الْأَرائِكِ لا يَرَوْنَ فِيها شَمْساً وَ لا زَمْهَرِيراً) كلمه أرائك جمع كلمه أريكه است، كه به معناى هر چيزى است كه به آن تكيه دهند، و كلمه زمهرير به معناى سرماى شديد است.

و معناى آيه اين است كه: خداى تعالى مشقت‌هايى را كه تحمل كردند به بهشت و نعمت مبدل كرد، در حالى كه اينان در آن بهشت بر تكيه‌گاهها تكيه داشتند، و در بهشت نه آفتابى مى‌بينند تا از گرماى آن متاذى شوند، و نه زمهريرى تا از سرماى آن ناراحت گردند.

(وَ دانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلالُها وَ ذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلِيلًا) كلمه ظلال جمع ظل (سايه) است، و منظور از نزديكى سايه بر سر آنان اين است كه سايه بر سر آنان گسترده است، پس كلمه دانيه در خصوص اين مورد هم معناى خود را دارد و هم معناى گستردگى را مى‌دهد. و كلمه قطوف جمع قطف- به كسره قاف و سكون طاء- است، و قطف به معناى ميوه چيده شده است. و تذليل قطوف براى آنان به اين معناست كه خداى تعالى ميوه‌هاى بهشتى را براى ايشان مسخر كرده، و تحت فرمان و اراده آنان قرار داده، به هر نحو كه بخواهند بدون هيچ مانع و زحمتى بچينند.

(وَ يُطافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَ أَكْوابٍ كانَتْ قَوارِيرَا) كلمه آنيه جمع كلمه اناء به معناى ظرف است، همانطور كه كلمه اكسية جمع كساء است، و اكواب جمع كوب، به معناى ظرف آب است، البته ظرفى كه مانند ليوان نه دسته داشته باشد و نه لوله، و مراد از اينكه فرمود با چنين ظرفهاى نقره‌فام دور آنان طواف مى‌كنند، طواف كردن خدام بهشتى است كه براى اهل بهشت طعام و آب مى‌آورند، و توضيح بيشترش در ذيل آيه‌(وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ ...) مى‌آيد.

(قَوارِيرَا مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوها تَقْدِيراً) كلمه قوارير در اين آيه بدل است از قوارير در آيه قبلى.

و بعضى‌[1] گفته‌اند: منظور از نقره‌اى بودن قوارير تشبيه ظرفهاى بهشتى است، كه از نظر صفا و زيبايى مانند ظرف نقره است نه اينكه حقيقتا از جنس نقره باشد.

بعضى‌[2] هم احتمال داده‌اند كه كلمه‌اى در آيه حذف شده باشد، و تقدير آن قوارير من صفاء الفضه باشد.


[1] روح المعانى، ج 29، ص 159.

[2] تفسير كشاف، ج 4، ص 671.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 207
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست