responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 203
از این نظریه ضعیفتر نظریه آن مفسر دیگر است که گفته : ضمیر در ((حبه )) به اطعام که از جمله ((یطعمون )) فهمیده مى شود بر مى گردد. براى اینکه اگر منظور از حب اطعام حقیقت معناى آن است ، عمل اطعام فى نفسه فضیلتى نیست که خداى تعالى آن را بستاید، و اگر منظور این است که اطعام طعام را با طیب خاطر و بدون تکلف انجام مى دهند، خلاف ظاهر آیه است ، بلکه ظاهر آیه همین است که ضمیر به کلمه ((طعام )) برگردد.
و مراد از ((مسکین )) و ((یتیم )) معلوم است ، و مراد از ((اسیر)) هم همان معنایى است که از این اسم به ذهن مى رسد، یعنى کسى که از اهل دار الحرب گرفتار مسلمین شده باشد. و اما اینکه بعضى منظور از اسیر را مسلمان اسیر شده در دست کفار و یا محبوس و یا برده و یا زنان اسیر در دست مردان دانسته اند، ادعاهایى است بدون هیچ دلیل ، و به خاطر اثبات آن خود را به زحمت انداخته اند.
آنچه تنبه بدان لازم است این است که سیاق این آیات سیاق داستان سرائى است ، داستان مردمى از مؤ منین که قرآن نامشان را ابرار خوانده ، و از پاره اى کارهایشان یعنى وفاى به نذر و اطعام مسکین و یتیم و اسیرشان خبر داده ، ایشان را مى ستاید، و وعده جمیلشان مى دهد.
معلوم مى شود سبب نزول این آیات هم همین داستان بوده ، و این داستان در خارج واقع شده نه اینکه بخواهد یک قصه فرضى را جعل کند، آنگاه آثار خوب آن را بر شمرده ، و کسانى را که آنچنان عمل کنند وعده جمیل بدهد.
نکته دیگرى که باید بدان توجه داشت این است که در این آیات یکى از سه طایفه اى که به وسیله ابرار اطعام شده اند اسیر دانسته ، و این خود شاهد بر آن است که آیات در مدینه نازل شده ، و داستان بعد از هجرت رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) و قوت یافتن اسلام ، و غلبه مسلمین بر کفار و مشرکین اتفاق افتاده ، نه قبل از آن .
    معناى اینکه عملى به خاطر وجه اللّه انجام شود
إِنمَا نُطعِمُکمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنکمْ جَزَاءً وَ لا شکُوراً

کلمه ((وجه )) به معناى آن روى هر چیز است که رو به روى تو و یا هر کس دیگر باشد، و وجه خداى تعالى عبارت است از صفات فعلى خداى تعالى ، صفات کریمه اى که افاضه خیر بر خلق و خلقت و تدبیر و رزق آنها، و یا به عبارت جامع تر رحمت عامه او که قوام تمامى موجودات بدان است ،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 203
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست