نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 392
و خلاصه هيچ كار ديگرى، او را در نماز مشغول
نسازد.[1] مؤلف:
خواننده متوجه است كه منافاتى ميان اين دو روايت نيست.
و در كافى از
امام صادق ع در ذيل جمله: (فَرِجالًا أَوْ رُكْباناً) ...
روايت كرده كه فرمود: اين در وقتى است كه از درنده يا دزد بترسد، كه در حال راه
رفتن و دويدن بعد از تكبير به جاى ركوع و سجود اشاره مىكند.[2]
و در فقيه از همان جناب روايت آورده كه در باره نماز زحف (جنگ) فرمود:
عبارت است از
تكبير و تهليل و تسبيح و ديگر هيچ، آن گاه اين آيه را تلاوت كردند.[3] و نيز در همان كتاب از همان جناب
روايت آورده كه فرمود: اگر در سرزمين هولناكى واقع شدى و ترسيدى كه دزدى و يا
درندهاى به تو حملهور شود، نماز واجب خود را مىتوانى بالاى مركب بخوانى.[4] و باز در همان كتاب از امام باقر ع
روايت كرده كه فرمود: كسى كه از دزدان راه ترس دارد، بر بالاى مركبش نماز را
مىخواند، و براى ركوع و سجدهاش اشاره مىكند.[5]
مؤلف: روايات در اين معانى بسيار زياد است.
و در تفسير
عياشى از ابى بصير روايت كرده كه گفت: از آن جناب از اين كلام خدا پرسيدم كه
مىفرمايد:(وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ
أَزْواجاً وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ
إِخْراجٍ)، فرمود: حكم اين آيه كه مىفرمايد: خرجى يك سال همسر را بايد وصيت
كرد، نسخ شده، پرسيدم: جريان چگونه بوده است؟ فرمود: قرار اين بود كه هر گاه مردى
از دنيا رفت نخست از اصل مالش خرجى يك سال همسر و يا همسرانش را جدا بر مىداشتند،
و ديگر به ايشان ارث نمىدادند ولى آيهاى كه هشت يك مال را براى زن بچهدار و
چهار يك مال را براى زنى كه شوهرش بچه ندارد، ارث معين كرده اين آيه را نسخ كرد، و
بعد از آن اگر خرجى زن را بدهند به حساب ارث او مىدهند.[6]
و نيز در همان كتاب از معاوية بن عمار روايت كرده كه گفت: از آن جناب از كلام خداى
عز و جل پرسيدم كه مىفرمايد: (وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ) ... ،
فرمود: اين آيه به وسيله آيه تربص چهار ماه و ده روز و نيز به وسيله آيه ميراث نسخ
شده است.[7]