responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 359
و برگشت هر دو به یک معنا است ، چه بگوئیم مانع نشدن شما از رجوع زنان به شوهران براى شما ازکى و اطهر است ، و چه بگوئیم رجوع زنان به شوهران براى شما ازکى و اطهر است .

علت اینکه رجوع زنان به شوهران خود ازکى و اءطهر خوانده شده است
و اما علت اینکه ازکى و اطهر است این است که چنین رجوعى ، رجوع از دشمنى و جدائى به التیام و اتصال است ، و غریزه توحید در نفوس را تقویت مى کند و بر اساس آن ، همه فضائل دینى رشد نموده ، ملکه عفت و حیا در میان زنان تربیت مى شود، و نمو مى کند، و معلوم است که چنین تربیتى در پوشاندن معایب زن و پاکى دلهایشان مؤ ثرتر است .
و از جهت دیگر، در این رجوع فائده اى دیگر است ، و آن این است که دلهایشان از اینکه متمایل به اغیار شود محفوظ مى ماند، به خلاف اینکه اولیا و بستگانش او را از ازدواج با همسر قبلى منع کنند، که در آن صورت چنین خطرى به احتمال قوى پیش خواهد آمد.
و اسلام دین زکات و طهارت و علم است ، همچنانکه خداى تعالى فرموده : ((و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه )).
و نیز فرموده : ((و لکن یرید لیطهرکم )).
وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لا تَعْلَمُونَ
منظور از اینکه مى فرماید: ((و شما نمى دانید)) این است که شما به غیر آنچه خدا تعلیمتان داده نمى دانید، و آنچه مى دانید او به شما تعلیم داده ، همچنانکه فرموده : ((ویعلمهم الکتاب )).
و نیز فرموده : ((و لا یحیطون بشى ء من علمه الا بما شاء)) پس میان آیه مورد بحث با دو آیه قبل که مى فرمود: ((و تلک حدود الله یبینها لقوم یعلمون ...)) منافات ندارد، بلکه مى خواهد بفرماید هر چه مى دانند، به تعلیم خدا میدانند.
وَ الْوَلِدَت یُرْضِعْنَ أَوْلَدَهُنَّ حَوْلَینِ کامِلَینِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضاعَةَ
منظور از والدات مادرانند، و اگر نفرمود ((امهات )) و به جاى آن فرمود - والدات )) براى این بود که کلمه ((ام )) اعم از کلمه ((والده )) است ، همچنانکه کلمه ((اب )) اعم از کلمه ((والد)) است ،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 359
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست