responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 339

تفسیر آیه (للذین یؤ لون من نسائهم ) با توجه به مفردات آن
و ظاهرا متعدى کردن کلمه ((یولون )) با حرف ((من )) به خاطر این بوده است که کلمه نامبرده علاوه بر معناى خودش متضمن و در بر دارنده معنائى چون دورى گزیدن و مانند آن است ، پس خود این کلمه مى فهماند که منظور از سوگند این است که از مباشرت با زنان دورى کنند، و این هم که در آیه شریفه تربص را محدود به چهار ماه کرده است اشعارى به این دورى دارد، چون حد چهار ماه همان حدى است که شارع و قانونگذار اسلام براى ترک مباشرت با همسران معین کرده ، و فرموده که بیش از آن نمى توانند مباشرت را ترک کنند، و از همین اشارات فهمیده مى شود که مراد از عزم بر طلاق عزم به خود طلاق است ، نه صرف تصمیم بر آن ، همچنانکه دنباله آیه نیز که مى فرماید: ((فان الله سمیع علیم )) به این معنا اشعار دارد، براى اینکه شنوائى به اطلاقى که واقع شده ارتباط دارد، نه با تصمیم قلبى بر آن .
و اینکه فرمود: ((فان الله غفور رحیم )) دلالت دارد بر اینکه شکستن سوگند ایلاء و برگشتن به سوى همسر گناه ندارد، و اگر شرع براى شکستن آن کفاره اى معین کرده دلالت ندارد بر اینکه شکستن آن گناه است همچنانکه جمله مورد بحث دلالت ندارد بر اینکه مى شود آن کفاره را ترک کرد، چون کفاره مغفرت پذیر و بخشیدنى نیست ، و کفاره شکستن سوگند در آیه زیر آمده ، که مى فرماید: ((لا یواخذکم الله باللغو فى ایمانکم و لکن یواخذکم بما عقدتم الایمان فکفارته اطعام عشره مساکین )).
بنابراین معناى آیه این است که ، هر کس سوگند بخورد که دیگر به همسرش نزدیک نشود، حاکم شرع چهار ماه صبر مى کند، اگر برگشت و حق همسرش را ادا کرد، یعنى با او هم بسترى نمود، و کفاره شکستن قسم خود را داد، که او راعقاب نمى کند، و اگر تصمیم گرفت طلاقش ‌ دهد و طلاقش داد که باز عقابى ندارد چون طلاق هم گریزگاه دیگرى است از عقاب ، و خداى شنواى دانا است .
بحث روایتى

 
 

(شامل روایاتى راجع به قسم خوردن وایلاء)
در تفسیر عیاشى از امام صادق (علیه السلام ) روایتى آورده که در ذیل آیه ((و لا تجعلوا الله عرضه لایمانکم ...))، فرمود: منظور، گفتن ((نه بخدا)) و ((آرى بخدا)) است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 339
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست