responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 94

(مُهْطِعِينَ إِلَى الدَّاعِ يَقُولُ الْكافِرُونَ هذا يَوْمٌ عَسِرٌ).

يعنى در حالى از گورها بيرون مى‌شوند كه به سرعت به سوى صاحب دعوت مى‌دوند و دعوتش را اجابت مى‌كنند، آن روز كافران گويند امروز روزى بس دشوار است.

بحث روايتى [ (رواياتى راجع به معجزه شق القمر در ذيل آيه:(اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ))]

در تفسير قمى در معناى‌(اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ) آمده كه: يعنى قيامت نزديك شد، چون بعد از پيامبر اسلام ديگر پيامبرى تا قيامت نخواهد آمد، و طومار نبوت و رسالت برچيده شد.

و در معناى‌(انْشَقَّ الْقَمَرُ) آمده كه قريش از رسول خدا 6 خواست تا معجزه‌اى برايشان بياورد، رسول خدا 6 دعا كرد، و از خدا خواست قرص قمر را برايش دو نيم كند، و خداى تعالى اين كار را كرد، به طورى كه مشركين همه آن را ديدند، و دوباره آن دو قسمت به هم چسبيدند، با اين حال گفتند: سحرى است مستمر يعنى صحيح‌[1].

و در امالى شيخ به سند خود از عبيد اللَّه بن على از حضرت رضا از آباء گرامى‌اش از على (ع) روايت آورده كه فرمود: در مكه قرص قمر دو نيم شد، رسول خدا 6 فرمود: شاهد باشيد، شاهد باشيد [2].

مؤلف: مساله انشقاق قمر براى رسول خدا 6 در روايات شيعه از ائمه اهل بيت (ع) در رواياتى بسيار آمده، و علما و محدثين ايشان آنها را بدون هيچ توقفى پذيرفته‌اند.

و در الدر المنثور است كه: عبد الرزاق، احمد، عبد بن حميد، مسلم، ابن جرير، ابن منذر، ترمذى، ابن مردويه، و بيهقى (در دلائل)، از انس روايت كرده‌اند كه گفت: مردم مكه از رسول خدا 6 معجزه‌اى خواستند، خداى تعالى قرص ماه را دو نيم كرد، و به دنبالش اين آيه نازل شد:( اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ) ...(سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ ) يعنى سحرى از بين رفتنى‌[3].

و در همان كتاب است كه ابن جرير، ابن منذر، ابن مردويه، ابو نعيم، و بيهقى، هر


[1] تفسير قمى، ج 2، ص 340.

[2] امالى شيخ طوسى، ج 1، ص 351.

[3] الدر المنثور، ج 6، ص 132.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست