responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 93
و این آیه در معناى آیه شریفه ((هل ینظرون الا الساعه ان تاتیهم )) و آیه شریفه ((فهل ینتظرون الا مث ل ایام الذین خلوا من قبلهم )) مى باشد.
در این آیه شریفه نام دعوت کننده را نبرده که کیست ، چیزى که هست در جاى دیگر این دعوت را به خود نسبت داده و فرموده : ((یوم یدعوکم فتستجیبون بحمده )).
و اگر از میان همه خبرهاى مربوط به قیامت مساءله دعوت براى خروج از قبرها و حضور براى فصل قضا و خروجشان از قبر در حال خشوع و سرعت گرفتنشان به سوى داعى را یادآور شده ، براى این بود که این دعوت مقابل دعوت آنان در دنیا قرار گیرد، که ایشان را به سوى ایمان به آیات دعوت مى کرد و ایشان اعراض نموده مى گفتند: اینها همه سحرهایى است مستمر.
و معناى آیه این است که : به یاد آر روزى را که دعوت کننده ایشان را امرى بس دشوار دعوت مى کند، و آن امر دشوار همان داورى و پاداش و کیفر است .
تشبیه کردن مردم در بیرون شدن از قبر را به ملخ ‌هاى منتشر
خُشعاً أَبْصرُهُمْ یخْرُجُونَ مِنَ الاَجْدَاثِ کَأَنهُمْ جَرَادٌ مُّنتَشِرٌ

کلمه ((خشع )) جمع خاشع است که مصدر آن خشوع به معناى نوعى ذلت است ، و اگر این خشوع را به دیدگان نسبت داده ، از این جهت حالت خشوع و ذلت بیش از هر چیز در دیدگان ظهور مى کند.
و کلمه ((اجداث )) جمع جدث به معناى قبر است ، و جراد (ملخ ) حیوانى معروف است ، و اگر مردم را در بیرون شدن از قبر تشبیه کرده به ملخ ‌هاى منتشر، از این جهت است که ملخ وقتى منتشر مى شود هر دسته داخل در دسته دیگر مى شود و با هم مخلوط مى شوند، با این که به ظاهر هر یک از آنها جهتى مخالف جهت دیگر دارد، در روز قیامت هم مردم اینچنین درهم و برهم مى شوند، قرآن کریم در جاى دیگر مى فرماید: ((یوم یخرجون من الاجداث سراعا کانهم الى نصب یوفضون خاشعه ابصارهم )).



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست