نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 654
باشد، و در
آن علم به حقيقت روز قيامت را از همه مخاطبين نفى مىكند، مىفرمايد: تو نمىدانى
قيامت چيست؟ و اين تعبير كنايه است از كمال اهميت آن روز و نهايت درجه عظمتش، و
شايد منظور از روايتى هم كه از ابن عباس نقل شده همين باشد، او گفته: هر جا در
قرآن جمله ما ادراك- تو نمىدانستى آمده رسول خدا 6 آن را درك كرده
و هر جا جمله ما يدريك- تو نمىدانى آمده آن جناب آن مطلب را واقعا
نمىداند خلاصه كلام اينكه اولى كنايه است از عظمت مطلب و دومى تصريح است.
(كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَ عادٌ بِالْقارِعَةِ) كلمه
قارعه نيز يكى از اسامى قيامت است، و بدين جهت آن را قارعه-
كوبنده ناميده كه آسمانها و زمين را به هم مىكوبد، و به آسمان و زمينى ديگر
تبديل مىكند، كوهها را به راه مىاندازد، خورشيد را تيره و ماه را منخسف مىكند،
ستارگان را مىريزد و تمامى اشيا به قهر خداى تعالى دگرگون مىشوند، كه قرآن به
همه اينها ناطق است، چيزى كه هست مقتضاى ظاهر كلام اين بود كه بفرمايد: كذبت
ثمود و عاد بها- عاد و ثمود به آن تكذيب كردند ، ولى به جاى ضمير، كلمه
قارعه را آورد، تا باز هم امر قيامت را بزرگ جلوه دهد.
اين
آيه و آيات بعدش تا نه آيه هر چند در صدد بيان اجمالى از داستان نوح، عاد، ثمود و
فرعون و طاغوتهاى قبل از او و مؤتفكات، و هلاكت آنان است، و ليكن در حقيقت
مىخواهد به پارهاى از اوصاف الحاقه- قيامت اشاره كند، و بفرمايد:
خداى تعالى امتهاى بسيارى را به خاطر تكذيب قيامت هلاك كرد، پس در حقيقت اين آيات
جواب ما ى استفهاميه است، هم چنان كه جمله(فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ ...) جواب ديگرى است.
و
حاصل معنا اين است كه قيامت همان كوبندهاى است كه ثمود و عاد و فرعون و طاغوتهاى
قبل از او و مؤتفكات و قوم نوح تكذيبش كردند، و خدا به اخذى شديد ايشان را بگرفت،
و به عذاب انقراض هلاكشان كرد.
(فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ) اين جمله
اثر تكذيب ثمود را به طور مفصل بيان مىكند، و در اينكه مراد از طاغيه
چيست، آيا صيحه آسمانى است و يا زلزله است و يا صاعقه؟ آيات قرآن مختلف است، در
سوره هود سبب هلاكتشان را صيحه دانسته، فرموده:(وَ أَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ)[1] و
در سوره
[1] و آنها را كه ستم كرده بودند صيحه( آسمانى) فرا گرفت. سوره
هود، آيه 67.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 654