responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 531

برايش آسانى قرار مى‌دهد، يعنى شدايد و مشقت‌هايى را كه برايش پيش مى‌آيد آسان مى‌سازد. و بعضى‌[1] گفته‌اند: معنايش اين است كه امور دنيا و آخرت را برايش آسان نموده، يا فرجى دنيايى برايش مى‌فرستد، و يا عوضى آخرتى به او مى‌دهد.

(ذلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَيْكُمْ ...) يعنى آنچه خداى تعالى در آيات قبلى بيان كرد احكامى است كه او به سوى شما نازل كرد، و در اينكه فرمود:(وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُعْظِمْ لَهُ أَجْراً) دلالتى هست بر اينكه پيروى اوامر خدا خود مرحله‌اى است از تقوى، مانند اجتناب از محرمات كه آن هم مرحله‌اى ديگر از تقوى است، و شايد اين دلالت براى آن باشد كه امتثال اوامر هم ملازم با اجتناب از حرام است، و آن حرام عبارت است از ترك امتثال.

و معناى تكفير سيئات پوشاندن آن به وسيله مغفرت است، و مراد از سيئات گناهان صغيره است، در نتيجه تقوى تنها براى گناهان كبيره باقى مى‌ماند، و مجموع جمله‌(وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُعْظِمْ لَهُ أَجْراً) در معناى آيه شريفه زير مى‌باشد كه فرموده:

( إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا)(كَرِيماً )[2]، و از اين دو آيه شريفه بر مى‌آيد كه مراد معصوم (ع) هم كه در تعريف تقوى فرمود: عبارت است از ورع از محارم خدا همان گناهان كبيره است.

و نيز بر مى‌آيد كه مخالفت با احكامى كه خداى تعالى در باره طلاق و عده نازل فرموده از گناهان كبيره است چون تقوايى كه در آيه شريفه ذكر شده مشتمل بر مسائل مذكور نيز مى‌شود، و ممكن نيست كه مسائل خود آيه را شامل نگردد، پس مخالفت مذكور جزو سيئات قابل تكفير نيست، و گرنه نظم و معناى آيه مختل مى‌شود.

(أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ مِنْ وُجْدِكُمْ ...) راغب در مفردات مى‌گويد: كلمه من وجدكم به معناى تمكن و مقدار توانگريتان است، چون غنى را و جدان و جدة مى‌خوانند، و بعضى قرائت كلمه وجد را هم به فتحه واو حكايت كرده‌اند هم به ضمه و هم به كسره‌[3].

ضمير هن به مطلقات، يعنى زنان طلاقى بر مى‌گردد، و اين معنا را سياق تاييد


[1] مجمع البيان، ج 10، ص 307.

[2] اگر از گناهان بزرگ آنچه از آن نهى شده‌ايد اجتناب بورزيد، ما گناهان( كوچك) تان را تكفير مى‌كنيم، و در مدخلى آبرومند داخلتان مى‌كنيم. سوره نساء، آيه 31.

[3] مفردات راغب، ماده وجد .

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 531
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست