نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 465
كه هر گاه
مؤذن أذان روز جمعه را مىگفت، در بازارها ندا در مىدادند: بيع حرام شد، بيع حرام
شد[1].
و
تفسير قمى در ذيل جمله(فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ)
گفته: سعى به معناى سرعت در راه رفتن است، و در روايت ابى الجارود از
امام باقر (ع) آمده كه فرمود: وقتى گفته مىشود فاسعوا معنايش اين است
كه برويد و چون گفته مىشود اسعوا معنايش اين است كه براى فلان هدف
عمل كنيد. و در آيه سوره جمعه معنايش اين است كه براى نماز جمعه شارب (سبيل) خود
را كوتاه كنيد، و موى زير بغل را زائل سازيد، ناخن بگيريد، غسل كنيد، بهترين و
نظيفترين جامه را بپوشيد، و خود را معطر سازيد، اينها سعى براى نماز جمعه است. و
سعى براى روز قيامت هم اين است كه آدمى خود را براى آن روز مهيا كند، هم چنان كه
فرموده:(وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى لَها سَعْيَها وَ
هُوَ مُؤْمِنٌ)[2].
مؤلف:
منظور امام (ع) اين است كه كلمه سعى در همه جا به معناى دويدن نيست.
و
در مجمع البيان مىگويد: انس از رسول خدا 6 روايت كرده كه در ذيل جمله(فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ ...)
فرمود: منظور متفرق شدن براى كسب و كار و طلب دنيا نيست، بلكه منظور عيادت مريض و
تشييع جنازه، و زيارت برادر مؤمن است[3].
مؤلف:
اين روايت را سيوطى هم در الدر المنثور از ابن جرير، از انس از رسول خدا 6، و از
ابن مردويه، از ابن عباس از آن جناب نقل كرده[4].
و
در همان كتاب از امام صادق (ع) روايت آورده كه فرمود: نماز در روز جمعه، و انتشار
در روز شنبه است[5].
مؤلف:
در اين معنا روايات ديگرى نيز هست.
باز
در آن كتاب است كه عمر بن يزيد[6] از امام
صادق (ع) روايت كرده كه