responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 272
و آن را عطایى بدون منت نامید، نیز تفضلى دیگر است .
توضیحى درباره اجر دادن خدا به بنده و اینکه اجرى که خدا درمقابل عمل عبد مى دهد تفضلى است از او عزوجل بیان حد اعلاى تشویق به انفاق در راه خدا،
در آیه مورد بحث تشویقى بالغ به انفاق در راه خدا شده ، که مافوق آن تصور ندارد، چون از یک سو سوال کرده که آیا کسى هست که چنین قرضى به خدا دهد؟ و از سوى دیگر او را قرض دادن به خداى سبحان نامیده ، که پرداخت آن بر قرض گیرنده واجب است ، و از سوى سوم چنین مقاطعه و طى کرده که هرگز عین آنچه گرفته پس نمى دهد، بلکه به اضعاف مضاعف مى دهد، و به این هم اکتفاء ننموده اجرى کریم بر آن اضافه کرده ، فرموده : خدا در آخرت قرض خود را به اضعاف مضاعف ادا مى کند، و اجرى کریم هم مى دهد و اجر کریم ، اجرى است که در نوع خودش پسندیده ترین باشد و اجر اخروى همینطور است ، چون اجرى است مافوق آنچه ممکن است به تصور در آید، و در هنگام حاجتى است حیاتى ترین هنگام حاجتى که تصور شود.
یَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَتِ یَسعَى نُورُهُم بَینَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمَنِهِم

کلمه ((یوم )) ظرف است براى جمله ((له اجر کریم ))، یعنى در روز چنین و چنان اجرى کریم دارد، و مراد روز قیامت است ، و خطاب در جمله ((ترى - مى بینى )) رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) و یا به تمامى افرادى است که حس شنوایى دارند، و خطاب به آ نان صحیح است ، (و مانند خطاب دیوانگان لغو نیست )، و ظاهرا حرف باء در جمله ((باءیمانهم )) معناى حرف ((فى )) باشد.
و معناى آیه این است که : هر کس قرضى نیکو به خدا بدهد اجرى کریم دارد، در روزى که - تو اى پیامبر و یا تو اى شنونده و بیننده عاقل - مى بینى دارندگان ایمان به خدا از مرد و زن نورشان پیشاپیش جلوتر از آنان و بدان سوى که سعادت آنان آنجاست مى دود.
این آیه شریفه مطلق است ، شامل مؤ منین هر امتى مى شود، و اختصاصى به امت اسلام ندارد، و اگر از ((تابیدن نور)) تعبیر به ((سعى و دویدن )) کرده براى این بود که اشاره کرده باشد به این که چنین کسانى به سوى درجاتى از بهشت که خداوند برایشان تهیه دیده مى شتابند، در حالى که هر لحظه و یکى پس از دیگرى درجات و جهات سعادت و مقامات قرب برایشان روشن مى گردد، تا جایى که دیگر نورشان به حد تمام و کمال برسد، همچنان که در جایى دیگر فرموده : ((و سیق الذین اتقوا ربهم الى الجنة زمرا)) و نیز فرموده : ((یوم نحشر المتقین الى الرحمن وفدا)) و باز فرموده :



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 272
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست