responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 213
بعضى از مفسرین مراد از فرش مرفوعه را زنان ارجمندى دانسته اند که در عقل و جمال و کمال قدر و منزلتى بلند دارند، و استدلال کرده اند به این که : کلمه فراش در مورد زنان نیز استعمال دارد، و اتفاقا آیه بعدى هم که مى فرماید: ((انا انشا ناهن انشاء...)) با این وجه تناسب دارد.
إِنَّا أَنشأْنَهُنَّ إِنشاءً فجَعَلْنَهُنَّ أَبْکاراً عُرُباً أَتْرَاباً

یعنى ما آن زنان را ایجاد و تربیت کردیم ، ایجادى خاص و تربیتى مخصوص . در این آیه اشاره اى هم به این نکته هست که وضع زنان بهشتى از نظر جوانى و پیرى و زیبایى و زشتى اختلاف ندارد، و معناى این فرمود: ((فجعلنا هن ابکارا)) این است که : ما زنان بهشتى را همیشه بکر قرار داده ایم ، به طورى که هر بار که همسران ایشان با آنان بیامیزند ایشان را بکر بیابند.
کلمه ((عرب )) جمع عروب است ، و عروب به معناى زنى است که شوهرش عشق مى ورزد، و یا حداقل او را دوست بدارد و در برابرش ناز و کرشمه داشته باشد،و کلمه ((اتراب )) جمع ترب - به کسره تاء و سکون راء - معناى مثل است ، مى فرماید: ما زنان بهشتى را امثال یکدیگر کردیم ، و یا از نظر سن و سال ، هم سن شوهرانشان کردیم .
لاَصحَبِ الْیَمِینِ ثُلَّةٌ مِّنَ الاَوَّلِینَ وَ ثُلَّةٌ مِّنَ الاَخِرِینَ

معناى این آیه از آنچه گذشت استفاده مى شود، احتیاج به توضیح مکرر ندارد، چیزى که در اینجا باید گفت این است که : از این آیات استفاده مى شود اصحاب یمین در اولین و آخرین جمعیتى کثیر هستند، به خلاف سابقین مقربین که در اولین ، بسیار بودند، و در آخرین وعده اى کمتر.
دسته سوم (اصحاب الشمال ) و بیان وصعیت آنها در قیامت
وَ أَصحَب الشمَالِ مَا أَصحَب الشمَالِ

این جمله مرکب است از مبتداى ((اصحاب الشمال ))، و خیر ((ما اصحاب الشمال ))، و استفهام در جمله دوم استفهام شگفت انگیزى و هول انگیزى است ، و اگر اصحاب مشئمه در آیات قبل را در این آیات اصحاب شمال خواند، براى این بود که اشاره کند به این که اصحاب مشئمه در قیامت نامه هاى اعمال شاءن به دست چپشان داده مى شود، همچنان که نظیرش در اصحاب یمین گذشت .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 213
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست