responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 18  صفحه : 73
کلمه ((استجابت (( به معناى اجابت دعا است ، و چون عبادت خود نوعى دعوت و خواندن خداى تعالى است ، لذا از قبول عبادت آنان تعبیر به ((استجابت (( کرده ، به دلیل اینکه دنبالش فرموده : ((و یزیدهم من فضله (( چون ظاهر این جمله آن است که منظور از زیادتر کردن فضل خدا، زیادتر کردن ثواب باشد. و همچنین از اینکه در مقابل استجابت مؤ منین فرموده : ((و کافران عذابى شدید دارند(( این معنا استفاده مى شود.
بعضى هم گفته اند: مراد این است که هر وقت او را بخوانند خداى تعالى دعایشان را مستجاب مى کند، و هر وقت حاجتى بخواهند مى دهد، و زیادتر از خواسته شان را هم مى دهد. ولى این معنا هم از سیاق آیه بعید است ؛ و هم اینکه استجابت دعا را مخصوص مؤ منین مى سازد، در حالى که مخصوص مؤ منین نیست .
بحث روایتى
(روایاتى درباره اینکه در آیه مودت مراد از قربىاهل بیت رسول الله (ص ) است
در مجمع البیان از زادان على (علیه السلام ) روایت کرده که فرموده : در مورد ما در آل حم آیه اى است که مى فرماید: مودت ما را حفظ نمى کند مگر کسى که ایمان به خدا داشته باشد، آنگاه آیه ((قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فى القربى (( را تلاوت فرمود.
طبرسى (رحمه اللّه علیه ) سپس مى گوید: منظور کمیت شاعر هم اشاره به همین آیه است که مى گوید:
وجدنا لکم فى آل حم آیه
تاءولها منا تقى و معرب
یعنى در آل حم آیه اى یافتیم که هر پرهیزکار و آشنا به لغت عرب آن را فهمید.
و نیز در مجمع البیان گفته : حدیث صحیح از حسن بن على (علیه السلام ) رسیده که در خطبه اى که براى مردم ایراد کرد فرمود: ما از اهل بیتى هستیم که خداى تعالى مودت آنان را بر هر مسلمانى واجب کرده ، و فرموده : ((قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فى القربى ((.
و در کافى به سند خود از عبداللّه بن عجلان از امام ابى جعفر (علیه السلام ) روایت آورده که در تفسیر ((قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فى لقربى (( فرمود منظور از ((قربى (( ائمه (علیهم السلام ) هستند.
مؤ لف : مضمون این روایت در اخبار بسیار زیادى از طرق شیعه از ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) روایت شده .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 18  صفحه : 73
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست