نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 273
به نامه
اعمال است. و بعضى[1] ديگر
گفتهاند اشاره به لوح محفوظ است، و معناى استنساخ همه جا همان
استكتاب است.
(فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ
فِي رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ) اين آيه
شريفه حال مردم در قيامت را بطور مفصل و جدا جدا بيان مىكند، چون مردم از نظر
سعادت و شقاوت و ثواب و عقاب مختلفند. سعيد كه در آن روز كه داراى پاداش و ثواب
است، عبارت است از كسى كه ايمان آورده و عمل صالح كرده باشد. و شقى آن كسى است كه
كفر ورزيده و استكبار كرده باشد، و به دنبالش مرتكب گناه هم شده باشد.
و
مراد از رحمت افاضه الهيه است كه به هر كس برسد سعادتمند مىشود، و
يكى از نتايج آن بهشت است. و فوز مبين به معناى رستگارى روشن است. و
بقيه الفاظ احتياجى به تفسير ندارد.
(وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا أَ فَلَمْ تَكُنْ آياتِي تُتْلى عَلَيْكُمْ
فَاسْتَكْبَرْتُمْ وَ كُنْتُمْ قَوْماً مُجْرِمِينَ) مراد از(الَّذِينَ كَفَرُوا) كسانى است كه به خاطر تكذيب و انكار
آيات خدا متصف به كفر شدهاند، به شهادت اينكه در توبيخ ايشان مىفرمايد:
آيا آيات من بر شما تلاوت نمىشد، و شما از پذيرفتنش استكبار مىورزيديد
... .
حرف
فاء در جمله(أَ فَلَمْ تَكُنْ)
فاء تفريع است و مىفهماند كه اين جمله نتيجه جملهاى است كه حذف شده. جملهاى كه
جواب كلمه اما است، و تقدير آن: فيقال لهم ا لم تكن اياتى تتلى
عليكم- پس به ايشان گفته مىشود: آيا چنين نبود كه آيات من بر شما تلاوت
مىشد ؟ و مراد از آيات همان حجتهاى الهى است كه به وسيله وحى و
دعوت براى ايشان اقامه مىشد. و مجرم به معناى كسى است كه متلبس به
اجرام يعنى به گناه باشد.
و
معناى آيه اين است: اما آن كسانى كه كافر شده و حق را با اينكه ظاهر بود انكار
كردند پس از در توبيخ به ايشان گفته مىشود آيا حجتهاى ما برايت خوانده نمىشد و
در دنيا برايت بيان نمىشد و اين شما نبوديد كه از قبول آنها استكبار مىورزيديد و
مردمى گنهكار بوديد؟