نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 133
اشاره كند،
و بفرمايد: اشتقاق و جدا شدن چيزى از چيز ديگر به هر قسم كه تصور شود وقتى ممكن
است كه آن چيز اولى مركب از اجزايى باشد تا يك جزء آن جدا گردد، و خداى سبحان جزء
ندارد، بلكه از هر جهت واحد است.
با
اين بيان روشن گرديد كه كلمه عباده بيانى است براى كلمه
جزءا . و اشكالى نيست در اين كه بيان مقدم بر مبين شده و همچنين اشكالى نيست
در اين كه بيان به صورت جمع آمده و مبين به صورت مفرد.
[رد
و ابطال اين پندار مشركين كه خدا فرزند دارد و ملائكه دختران خدايند]
(أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَناتٍ وَ أَصْفاكُمْ بِالْبَنِينَ)
يعنى آيا خدا از بين همه مخلوقاتش دختران را براى خود فرزند گرفت و پسران را خالص
براى شما كرد كه هر چه پسر باشد مال شما باشد و او جز دختر نداشته باشد چون شما از
دختران خوشتان نمىآيد و آنها را پستتر از پسران مىپنداريد، و اين پستتر را از
خدا و جنس شريفتر را از خود مىدانيد؟ و اين حرف با اينكه فى نفسه سخنى است محال
يك نوع توهين و كفران به خدا نيز هست.
و
اگر اتخاذ بنات را مقيد كرد به قيد مما يخلق براى اين است
كه مشركين قائل بودند به اينكه ملائكه- با اينكه به زعم آنان داراى ربوبيت و
الوهيتند- مخلوق خدا هستند.
نكته
ديگرى كه تذكرش لازم است التفاتى است كه در اين آيات به كار رفته. در آيه قبل،
مشركين غايب فرض شده بودند، مىفرمود: و جعلوا و در اين آيه مخاطبشان
قرار داده مىفرمايد و أصفاكم و اين براى آن است كه توبيخ آنان را بجا
و حق به جانب كند. و اگر كلمه بنات را بدون الف و لام و كلمه
بنين را با الف و لام آورده به منظور اين است كه بفهماند: دختران در نظر
مشركين خوار و حقيرند، و پسران عزيز و محترم.
(وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ مَثَلًا ظَلَّ وَجْهُهُ
مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ) كلمه مثل به معناى نظير
و همجنس هر چيز است. و معناى مثل زدن چيزى به معناى اين است كه آن را
مجانس چيزى بگيرى. و منظور از(بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ
مَثَلًا) جنس ماده است. و كلمه كظيم به معناى كسى است كه مملو از
اندوه و خشم باشد.
و
معناى آيه اين است كه: حال مشركين چنين است كه وقتى به يكى از ايشان مژده مىدهند
كه همسرت دختر زاييده با اينكه همين دختر را شبيه و همجنس خدا مىداند، چهرهاش از
اندوه سياه مىشود، در حالى كه دلش مملو از اندوه و خشم است، چون نه تنها دختردارى
را دوست نمىدارد، بلكه از آن ننگ هم دارد، اما همين دختر را براى خدا مىپسندد.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 133