نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 616
روايات از
باب تطبيق است.
و
در تفسير قمى در روايت ابى الجارود از حضرت ابى جعفر (ع) روايت كرده، كه در معناى
آيه(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا
جاءَهُمْ) فرموده: يعنى قرآن. و در ذيل جمله(لا
يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ) فرموده:
يعنى نه از راه تورات باطلى به قرآن راه مىيابد، و نه از طريق انجيل و زبور،(وَ لا مِنْ خَلْفِهِ) يعنى و نه بعد از آن كتابى پيدا
مىشود كه آن را باطل كند[1]. و در
مجمع البيان در ذيل همين آيه گفته است: در معناى آن اقوالى است. تا آنجا كه
مىگويد: قول سوم اين است كه آيه شريفه مىخواهد بفرمايد: در خبرهايى كه قرآن از
گذشته داده باطلى نيست، و در خبرهايى هم كه از آينده داده باطلى نيست، بلكه اخبار
قرآن همهاش مطابق با واقع است، و اين معنا از حضرت ابى جعفر باقر و امام صادق (ع)
نيز روايت شده[2]. و در
تفسير قمى در ذيل آيه(ءَ أَعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ)
فرموده: اگر اين قرآن اعجمى بود مىگفتند: چطور ما آن را بياموزيم، در حالى كه
زبان ما عربى است، و چرا آن را عربى نياوردى، لذا خداى تعالى خواست آن را به زبان
ايشان نازل كند، هم چنان كه فرموده:( وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ
رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ)- هيچ رسولى نفرستاديم مگر به زبان
قوم خودش [3].
و
در روضه كافى به سند خود از طيار از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل آيه(سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ
أَنَّهُ الْحَقُّ) فرموده: منظور فرو رفتن در زمين، و مسخ شدن، و
هدف سنگهاى آسمانى قرار گرفتن است. راوى مىگويد:
پرسيدم(حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ) يعنى چه؟ فرمود: اين را فعلا رها
كن، اين مربوط به قيام قائم است[4].
و
در ارشاد مفيد از على بن ابى حمزه، از ابى الحسن موسى بن جعفر (ع) روايت آورده كه
در ذيل آيه شريفه بالا فرمود: منظور فتنههايى است كه در آفاق زمين رخ مىدهد و
مسخى كه دشمنان حق را نابود مىكند[5].
و
در روضه كافى به سند خود از ابى بصير از امام صادق (ع) روايت آورده كه فرمود: آيت
در انفس، مسخ، و آيت در آفاق ناسازگارى روزگار است تا قدرت خداى عز و جل را هم در
نفس خود ببينند و هم در آفاق. عرضه داشتم: (حَتَّى
يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ) چه معنا دارد؟ فرمود: منظور
خروج قائم است، چون آن حقى كه نزد خدا است و روزى براى خلق هويدا مىشود و خلق او
را مىبينند، همان قائم 6 است.[6] و الحمد
للَّه رب العالمين