responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 17  صفحه : 616
و در تفسیر قمى در روایت ابى الجارود از حضرت ابى جعفر (علیه السلام ) روایت کرده ، که در معناى آیه ((ان الّذین کفروا بالذکر لما جاءهم (( فرموده : یعنى قرآن . و در ذیل جمله ((لا یاتیه الباطل من بین یدیه (( فرموده : یعنى نه از راه تورات باطلى به قرآن راه مى یابد، و نه از طریق انجیل و زبور، ((و لا من خلفه (( یعنى و نه بعد از آن کتابى پیدا مى شود که آن را باطل کند. و در مجمع البیان در ذیل همین آیه گفته است : در معناى آن اقوالى است . تا آنجا که مى گوید: قول سوم این است که آیه شریفه مى خواهد بفرماید: در خبرهایى که قرآن از گذشته داده باطلى نیست ، و در خبرهایى هم که از آینده داده باطلى نیست ، بلکه اخبار قرآن همه اش مطابق با واقع است ، و این معنا از حضرت ابى جعفر باقر و امام صادق (علیه السلام ) نیز روایت شده . و در تفسیر قمى در ذیل آیه ((اعجمى و عربى (( فرموده : اگر این قرآن اعجمى بود مى گفتند: چطور ما آن را بیاموزیم ، در حالى که زبان ما عربى است ، و چرا آن را عربى نیاوردى ، لذا خداى تعالى خواست آن را به زبان ایشان نازل کند، همچنان که فرموده : ((و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه : هیچ رسولى نفرستادیم مگر به زبان قوم خودش ((.
و در روضه کافى به سند خود از طیار از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده که در ذیل آیه ((سنریهم آیاتنا فى الافاق و فى انفسهم حتى یتبین لهم انه الحق (( فرموده : منظور فرو رفتن در زمین ، و مسخ شدن ، و هدف سنگهاى آسمانى قرار گرفتن است . راوى مى گوید: پرسیدم ((حتى یتبین لهم (( یعنى چه ؟ فرمود: این را فعلا رها کن ، این مربوط به قیام قائم است .
و در ارشاد مفید از على بن ابى حمزه ، از ابى الحسن موسى بن جعفر (علیه السلام ) روایت آورده که در ذیل آیه شریفه بالا فرمود: منظور فتنه هایى است که در آفاق زمین رخ مى دهد و مسخى که دشمنان حق را نابود مى کند.
و در روضه کافى به سند خود از ابى بصیر از امام صادق (علیه السلام ) روایت آورده که فرمود: آیت در انفس ، مسخ ، و آیت در آفاق ناسازگارى روزگار است تا قدرت خداى عزّوجلّ را هم در نفس خود ببینند و هم در آفاق . عرضه داشتم : ((حتى یتبین لهم انه الحق (( چه معنا دارد؟ فرمود: منظور خروج قائم است ، چون آن حقى که نزد خدا است و روزى براى خلق هویدا مى شود و خلق او را مى بینند، همان قائم (علیه السلام ) است .
و الحمد لله رب العالمین
 

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 17  صفحه : 616
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست