نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 363
(يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُماتٍ
ثَلاثٍ)- اين جمله بيان
كيفيت خلقت نامبردگان قبلى، يعنى انسان و انعام است. و اينكه خطاب را تنها متوجه
انسان كرده و مىفرمايد: شما را خلق مىكند به اعتبار اين است كه در
بين اين پنج نوع جاندار، تنها انسان داراى عقل است، لذا جانب او را بر ديگران غلبه
داده و خطاب را متوجه او كرده است و معناى خلق بعد از خلق، پشت سر هم بودن آن است،
مانند نطفه را علقه كردن، و علقه را مضغه كردن، و همچنين. و مراد از ظلمات
ثلاث - به طورى كه گفتهاند[1]- ظلمت
شكم، رحم، و ظلمت مشيمه (تخمدان) است، و همين معنا را صاحب مجمع البيان از امام
باقر (ع) روايت كرده[2].
بعضى[3]
هم گفتهاند: مراد از آن، ظلمت صلب پدر، و رحم مادر، و مشيمه اوست ولى
اين اشتباه است، چون آيه شريفه كه مىفرمايد:(فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ) صريح در اين است كه مراد ظلمتهاى
سهگانه در شكم مادران است، نه پشت پدران.
(ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ)- يعنى آن حقيقتى كه در اين دو آيه
به خلقت و تدبير وصف شده، تنها او پروردگار شماست، نه غير او، چون پروردگار عبارت
است از كسى كه مالك و مدبر امر ملك خود باشد. و چون خدا خالق شما و خالق هر موجود
ديگرى غير از شما است، و نيز پديد آورنده نظام جارى در شماست، پس او مالك و مدبر
امر شماست، در نتيجه او رب شماست، نه ديگرى.
(لَهُ الْمُلْكُ)- يعنى بر هر موجودى از مخلوقات دنيا و آخرت كه
بنگرى، مليك على الاطلاق آن، خداست. و اگر ظرف له را جلوتر آورد و
نفرموده الملك له ، براى اين است كه افاده حصر كند، يعنى بفهماند ملك
عالم تنها از اوست. و اين جمله خبرى است بعد از خبرى ديگر براى جمله ذلكم
اللَّه ، هم چنان كه جمله(لا إِلهَ إِلَّا هُوَ)
خبر سومى است براى ذلكم .
و
انحصار الوهيت در خدا، فرع آن است كه ربوبيت منحصر در او باشد، چون
اله بدين جهت عبادت مىشود كه رب است و مدبر الامور. ناگزير
عبادت مىشود تا امور را به نفع عابد به جريان اندازد، (اگر انگيزه در عبادت رجا
باشد) و بلايا و امور خطرناك را از عابد دور كند، (اگر انگيزه در عبادت خوف باشد)
و يا آنكه عبادت مىشود صرفا براى اينكه شكرش بجا آورده شود.