نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 271
نمايد، و
اين جامعه عبارت است از گروه مؤمنان و يا انبياء به ضميمه مؤمنان، كه پيرو
انبيايند، بنا بر احتمال دوم در اين كلام تعميم بعد از تخصيص به كار رفته، و به هر
حال پس مؤمنان مانند پيشوايان خود منصورند، هم چنان كه در جاى ديگر خطاب به مؤمنان
فرموده:( وَ لا)(تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ
الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ )[1] كه در گذشته تعدادى آيات كه بر اين معنا دلالت
داشت، گذشت.
و
اين حكم يعنى نصرت و غلبه حكمى است اجتماعى و منوط است بر تحقق عنوان و لا غير،
يعنى اين نصرت و غلبه تنها نصيب انبيا و مؤمنين واقعى است، كه جند خدا هستند و به
امر او عمل مىكنند و در راه او جهاد مىكنند هر جامعهاى كه اين عناوين بر آن
صادق باشد، يعنى ايمان به خدا داشته باشد، و به اوامر خدا عمل كند و در راه او
جهاد نمايد منصور و غالب است، نه جامعهاى كه اين اسامى و عناوين را دارد و واقعيت
آنها را ندارد. پس جامعهاى كه از ايمان جز اسم در آن نمانده باشد و از انتسابش به
خدا جز سخنى در آن نمانده باشد، نبايد اميد نصرت و غلبه را داشته باشد.
(وَ تَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ) اين جمله تفريع بر داستان
نصرت و غلبه است، و در حقيقت وعدهاى است به رسول خدا 6 كه به زودى نصرت و
غلبهاش مىدهد و تهديدى است عليه مشركين و مخصوصا مشركين قريش.
و
از اينكه نخست دستور مىدهد به اينكه آن جناب از مشركين اعراض كند و سپس با
جمله حتى حين آن را موقت مىسازد، به دست مىآيد كه اين مدت خيلى
طولانى نيست، و واقعيت هم همين طور بود، چون بعد از مدتى كوتاه رسول خدا 6 از
بين مشركين مهاجرت كرد، و سپس رؤسا و بزرگان آنان را در جنگ بدر و غير آن نابود
كرد.
(وَ أَبْصِرْهُمْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ) از اينكه
در آغاز، امر به بينايى مىكند و سپس خبر مىدهد كه به زودى خواهند ديد، و سپس
كلام را بر اعراض فورى در آيه قبلى عطف مىكند، از نظر سياق استفاده مىشود كه
مىخواهد بفرمايد: لجبازى و جحود ايشان را نيك بنگر، و ببين در مقابل انذار و
تخويف تو چه عكس العملى نشان مىدهند و چگونه انكار مىكنند و به زودى خواهند ديد
سرانجام
[1] سست و اندوهناك مشويد. كه غلبه با شماست اگر در ايمان ثابت
قدم باشيد. سوره آل عمران، آيه 139.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 271