responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 17  صفحه : 177
و نیز در نهج البلاغه است که : خداى سبحان مى گوید، ولى نه با تلفظ، و اراده مى کند، ولى نه با نیت و ضمیر.
و در کافى به سند خود از صفوان بن یحیى روایت آورده که گفت : به حضرت ابى الحسن (علیه السلام ) عرضه داشتم : درباره اراده خدا و خلق کردنش ، چیزى بفرما مى گوید: آن جناب فرمودند: اراده در ما مخلوقات به معناى ضمیر و خواست باطنى است که به دنبال آن فعل از ما سرمى زند، و اما اراده در خداى تعالى به معناى ایجاد و احداث فعل است نه غیر آن ، براى اینکه : خداى تعالى احتیاج به تروى و تفکر قبلى ندارد، او مثل ما نیست که قب ل از هر کار نخست تصمیم بگیرد و سپس ‌ در طرز پیاده کردنش فکر کند این گونه صفات در خداى تعالى نیست و از خصایص مخلوقات است .
پس اراده خدا همان فعل است نه غیر، به آن فعل مى گوید: ((باش (( و آن فعل وجود پیدا مى کند، اینهم که گفتیم ((مى گوید(( گفتن با تلفظ و نطق به زبان نیست ، و تصمیم و تفکر ندارد، و همان طور که خودش ‌ کیفیت ندارد، فعل او نیز کیفیت ندارد.
مؤ لف : روایات وارده از ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) در اینکه اراده خدا از صفات فعل است زیاد است ، به طورى که به اصطلاح علمى به حد استفاضه مى رسد.



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 17  صفحه : 177
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست