نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 463
[(أَهْلَ الْبَيْتِ) و مخاطب آيه(يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ
الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) چه كسانى هستند؟]
حال
بايد ديد اهل بيت چه كسانى هستند؟ بطور مسلم فقط زنان آن جناب اهل بيت او نيستند،
براى اينكه هيچگاه صحيح نيست ضمير مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان
گفت عنكم- از شما بلكه اگر فقط همسران اهل بيت بودند، بايد
مىفرمود: عنكن ، بنا بر اين، يا بايد گفت مخاطب همسران پيامبر و
ديگران هستند هم چنان كه بعضى[1] ديگر
گفتهاند: مراد از اهل البيت، اهل بيت الحرام است، كه در آيه(إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ) آنان را
متقى خوانده، و بعضى[2] ديگر
گفتهاند: مراد اهل مسجد رسول خدا 6 است، و بعضى[3]
گفتهاند: همه آن كسانى است كه در عرف جزو خاندان آن جناب به شمار مىروند، چه
همسرانش، و چه خويشاوندان و نزديكانش، يعنى آل عباس، آل عقيل، آل جعفر، و آل على،
و بعضى[4] ديگر
گفتهاند: مراد خود رسول خدا 6 و همسران اوست، و شايد آنچه به عكرمه و عروه نسبت
دادهاند همين باشد، چون آنها گفتهاند: مراد تنها و تنها همسران رسول خدا 6
است.
تا
اينكه مخاطب هم چنان كه بعضى[5] ديگر
گفتهاند: غير از همسران آن جناب هستند و خطاب در عنكم- از شما متوجه
اقرباى رسول خدا 6 است، يعنى آل عباس، آل على، آل عقيل، و آل جعفر.
و
به هر حال، مراد از بردن رجس و تطهير اهل بيت تنها همان تقواى دينى، و اجتناب از
نواهى، و امتثال اوامر است، و بنا بر اين معناى آيه اين است كه خداى تعالى از اين
تكاليف دينى كه متوجه شما كرده سودى نمىبرد، و نمىخواهد سود ببرد، بلكه مىخواهد
شما را پاك كند، و پليدى را از شما دور سازد، و بنا بر اين آيه شريفه در حد آيه(ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ
لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ)[6]
مىباشد، و اگر معنا اين باشد، آن وقت