نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 414
(وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ)[1] و آياتى ديگر نظير آن، در مقام بيان آن است،
تفسير ضعيفى است براى اينكه گفتيم آيه مطلق است، و همه شؤون دنيايى و دينى را شامل
مىشود.
و
همچنين آن تفسير ديگر كه گفتهاند[2]: مراد
نافذتر بودن حكم آن جناب نسبت به حكمى كه مؤمنين عليه يكديگر مىكنند، مىباشد هم
چنان كه در آيه(فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ)[3]
منظور سلام كردن به يكديگر است، پس به گفته اين مفسرين برگشت معناى آيه مورد بحث
به اين است كه رسول خدا 6 بر مؤمنين ولايت دارد، ولايتى كه فوق ولايت آنان نسبت
به يكديگر است، كه آيه(وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ
بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ)[4] بر
آن دلالت دارد اين قول نيز ضعيف است براى اينكه سياق با آن مساعد نيست.
(وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ)- اينكه زنان رسول خدا 6 مادران
امتند، حكمى است شرعى و مخصوص به آن جناب، و معنايش اين است كه همانطور كه احترام
مادر، بر هر مسلمان واجب، و ازدواج با او حرام است، همچنين احترام همسران رسول خدا
6 بر همه آنان واجب، و ازدواج با آنان بر همه حرام است، و در آيات بعد به مساله
حرمت نكاح با آنان تصريح نموده و مىفرمايد(وَ لا أَنْ
تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً).
پس
تشبيه همسران رسول خدا 6 به مادران، تشبيه در بعضى از آثار مادرى است، نه همه
آنها، چون مادر به غير از وجوب احترام و حرمت نكاح، آثار ديگرى نيز دارد، از فرزند
خود ارث مىبرد، و فرزند از او ارث مىبرد، و نظر كردن به روى او جائز است، و با
دخترانى كه از شوهر ديگر دارد نمىشود ازدواج كرد، چون خواهر مادرى آدمى است، و
نيز پدر و مادر مادر، جد و جده آدمى است، و برادرانش دايى، و خواهرانش خاله انسان
است، ولى همسران رسول خدا 6 به غير از آن دو حكم، احكام ديگر مادرى را ندارند.
(
وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ مِنَ
الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهاجِرِينَ) ...(مَسْطُوراً ) كلمه ارحام جمع رحم است، كه همان عضوى از زنان است كه
نطفه شوهر را در
[1] هيچ رسولى نفرستاديم مگر براى آنكه به اذن خدا اطاعت شود.
سوره نساء، آيه 64.