responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 16  صفحه : 213

و نيز در همان كتاب است كه رسول خدا 6 به معاذ فرمود:

اى معاذ سابقين كسانى هستند كه شبها را با ذكر خدا زنده مى‌دارند، و كسى كه دوست دارد در باغهاى بهشت گردش كند، زياد ذكر خداى عز و جل بگويد[1].

[چند روايت حاكى از اينكه مراد از(الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ) ائمه : هستند و در باره شان نزول آيه:(أَ وَ لَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنا عَلَيْكَ ...)]

و در كافى به سند خود از عبدى از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل آيه‌(بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ)، فرمود: منظور از اينان كه علم داده شده‌اند، ائمه‌اند[2].

مؤلف: اين معنا در كافى‌[3] و در بصائر الدرجات‌[4] به چند طريق روايت شده، و منظور در همه آنها تطبيق كلى بر فرد بارز آن است، به دليل اينكه در روايت بعدى خواهيد ديد كه آيه را منحصر در ائمه ندانسته‌اند.

و در بصائر الدرجات به سند خود از بريد بن معاويه، از امام باقر (ع) روايت كرده كه گفت: من از آن جناب معناى آيه‌(بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ) را پرسيدم، فرمود: شماييد آن كسانى كه علم داده شده‌اند، شما نباشيد چه كسى ممكن است باشد؟[5].

و در الدر المنثور است كه: اسماعيلى در معجم خود، و ابن مردويه از طريق يحيى بن جعده، از ابى هريره روايت كرده‌اند كه گفت: مردمى از اصحاب رسول خدا 6 از تورات چيزهايى مى‌نوشتند اين خبر به رسول خدا 6 رسيد، فرمود: احمق‌ترين احمقان، و گمراه‌ترين گمراهان، مردمى هستند كه از كتابى كه خداوند بر پيغمبرشان نازل كرده، روى‌گردان شوند، و علاقمند به كتابى شوند كه خدا بر غير پيغمبر آنان نازل كرده و براى امتى غير از آنان فرستاده، در همين جريان بود كه آيه شريفه‌(أَ وَ لَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ يُتْلى‌ عَلَيْهِمْ ...) نازل شد[6].

و در همان كتاب است كه ابن عساكر، از ابى مليكه روايت كرده كه گفت: عبد اللَّه بن عامر بن كريز هديه‌اى براى عايشه فرستاد، عايشه خيال كرد فرستنده آن عبد اللَّه عمر است، لذا هديه را برگردانيد، و گفت: اين پسر عمر قرآن كريم را رها كرده، و كتابهاى ديگر را تتبع مى‌كند، با اينكه خداى تعالى فرمود:(أَ وَ لَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ يُتْلى‌ عَلَيْهِمْ)


[1] نور الثقلين، ج 4، ص 162.

[2] ( 2 و 3) اصول كافى، ج 1، ص 167.

[3] ( 2 و 3) اصول كافى، ج 1، ص 167.

[4] ( 4 و 5) بصائر الدرجات، ص 204.

[5] ( 4 و 5) بصائر الدرجات، ص 204.

[6] الدر المنثور، ج 5، ص 149.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 16  صفحه : 213
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست