responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 16  صفحه : 198
آیه از آن مطالب منتقل شده به اینکه رسول گرامى خود را دستور مى دهد به تلاوت آنچه به وى وحى شده ، - البته در عین حال کلام را استینافى گرفت یعنى به ما قبل عطف نکرد - چون تلاوت قرآن بهترین رادع است از شرک و ارتکاب فحشاء و منکرات ، زیرا در آن آیات روشنى است که متضمن حجت هایى نورانى است ، که حق را آن طور که باید روشن مى سازد، و هم مشتمل است بر داستانهاى عبرت آور، و مواعظ و بشارت ها و انذار و وعده و وعیدها که شنونده و خواننده را از گناهان باز مى دارد
و سپس آن امر را ضمیمه کرد به امر به نماز که بهترین اعمال است ، چون که نماز از فحشاء و منکر باز مى دارد
چگونه نماز ایستادن را از فحشا و منکر باز مى دارد
و سیاق آیات شاهد بر این است که : مراد از این بازدارى ، بازدارى طبیعت نماز از فحشاء و منکر است ، البته بازدارى آن به نحو اقتضاء است نه علیت تامه ، که هر کس نماز خواند، دیگر نتواند گناه کند
خواهى گفت چطور نماز از فحشاء و منکرات نهى مى کند؟ در جواب مى گوییم این عمل مخصوصا که بنده خدا آن را در هر روز پنج بار به جا بیاورد، و همه عمر ادامه دهد، و مخصوصا اگر آن را همه روزه در جامعه اى صالح به جا بیاورد، و افراد آن جامعه نیز مانند او همه روزه به جا بیاورند، و مثل او نسبت به آن اهتمام بورزند، طبعا با گناهان کبیره سازش ندارد
آرى توجه به خدا از در بندگى ، آنهم در چنین محیط و از چنین افراد، طبیعتا باید انسان را از هر معصیتى کبیره و هر عملى که ذوق دینى آن را شنیع مى داند، از قبیل قتل نفس ، تجاوز به جانها و به مال ایتام ، زنا، و لواط، باز بدارد، بلکه نه تنها از ارتکاب آنها، بلکه حتى از تلقین آن نیز جلوگیرى کند
براى اینکه نماز مشتمل است بر ذکر خدا، و این ذکر، اولا ایمان به وحدانیت خداى تعالى ، و رسالت و جزاى روز قیامت را به نمازگزار تلقین مى کند، و به او مى گوید که خداى خود را با اخلاص در عبادت مخاطب قرار داده و از او استعانت بنما، و درخواست کن که تو را به سوى صراط مستقیم هدایت نموده ، و از ضلالت و غضبش به او پناه ببر
و ثانیا او را وادار مى کند بر اینکه با روح و بدن خود متوجه ساحت عظمت و کبریایى خدا شده ، پروردگار خود را با حمد و ثنا و تسبیح و تکبیر یاد آورد، و در آخر بر خود و هم مسلکان خود و بر همه بندگان صالح سلام بفرستد
علاوه بر این او را وادار مى کند به اینکه از حدث (که نوعى آلودگى روحى است )، و از خبث یعنى آلودگى بدن و جامه ، خود را پاک کند، و نیز از اینکه لباس و مکان نمازش غصبى باشد، بپرهیزد، و رو به سوى خانه پروردگارش بایستد



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 16  صفحه : 198
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست