responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 99
ملتزم مى گردد. ولى روز قیامت . ظرف پاداش عمل است ، دیگر نه فعلى هست ، نه التزام به فعلى . و در آن ظرف همه اسباب که یکى از آنها انساب است از کار مى افتد و دیگر انساب اثر و خاصیتى ندارد.
((و لا یتساءلون )) - در این جمله روشن ترین آثار انساب را یادآور شده ، و آن احوال پرسى میان دو نفر است که با هم نسبت دارند، چون در دنیا به خاطر احتیاجى که در جلب منافع و رفع مضار به یکدیگر داشتند، وقتى به هم مى رسیدند احوال یکدیگر را مى پرسیدند، ولى امروز که روز قیامت است دیگر کسى احوال کسى را نمى پرسد.
خواهى گفت : این معنا با آیات دیگر که تسائل را اثبات مى کند منافات دارد، مانند: آیه ((و اقبل بعضهم على بعض یتساءلون )) در پاسخ مى گوییم : نه ، منافات ندارد، زیرا این آیه مربوط به تسائل اهل بهشت بعد از ورود به بهشت ، و تسائل اهل جهنم بعد از ورود به جهنم است ، و آیه مورد بحث مربوط به تسائل در پاى حساب و حکم است ، و تسائل اهل محشر را در آن هنگام نفى مى کند.
فَمَن ثَقُلَت مَوَزِینُهُ فَأُولَئک هُمُ الْمُفْلِحُونَ...فى جَهَنَّمَ خَلِدُونَ
کلمه ((موازین )) جمع میزان و یا جمع مؤ زون است ، و مؤ زون عبارت است از همان اعمالى که آن روز سنجیده مى شود و درباره معناى میزان و سنگینى و سبکى آن در تفسیر سوره اعراف کلامى گذراندیم .
تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَ هُمْ فِیهَا کَلِحُونَ
در مجمع البیان گفته کلمه ((لفح )) و همچنین ((نفح )) به یک معنا است ، با این تفاوت که لفح تاءثیر بیشتر و کاریتر دارد، که عبارت است از مسمومیت جلدى که پوست صورت را خراب مى کند، ولى نفح به معناى باد شدیدى است که پوست صورت را اذیت کند و کلمه ((کالح )) از ((کلوح )) است که به معناى جمع شدن و خشکیدن لبها است ، به طورى که دیگر نتواند دندانها رابپوشاند.
و معناى آیه این است که لهیب و هرم آتش آنچنان به صورتهایشان مى خورد که لبهایشان را مى خشکاند، به طورى که دندانهایشان نمایان مى شود، مانند: سر گوسفندى که روى آتش گرفته باشند.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست