نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 567
آيات آسمانى و زمينى معمولى ايمان نداشته
باشند، ولى از ديدن آن آيت كه گفتيم ايمان بياورند.
از اين بيان روشن مىشود كه جمله (أَنَّ النَّاسَ كانُوا بِآياتِنا لا يُوقِنُونَ)-
مردم قبلا به آيات ما ايمان نمىآوردند ، تعليل باشد براى اينكه چرا قول بر
ايشان واقع مىشود و تقدير جمله مذكور لان الناس ... است و كلمه
كانوا استقرار بدون يقين آنان را مىرساند و مراد از آيات، آيات مشهوده و
حسى آسمان و زمين است، نه آيات خارق العاده، البته كلمه إن به كسر
همزه نيز قرائت شده و از نظر معنا اين قرائت بهتر است از قرائت به فتحه و گفتار ما
را تاييد مىكند كه- گفتيم- جمله(أَنَّ النَّاسَ
...) تعليل را مىرساند، چيزى كه هست اگر إن را به كسره
بخوانيم خود جمله، تعليل را مىرساند و احتياجى به تقدير لام ندارد.
جمله(أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً
مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ) بيان آن آيتى است كه گفتيم
مراد از آن، آيت خارق العادهاى است كه در آيه(سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ
أَنَّهُ الْحَقُّ) آن را وعده داده، و همين كه جمله مورد
بحث صفت قرار گرفته براى آن آيت خارق العاده، خود دليل است بر اينكه مراد از اخراج
از زمين، يا احياء و بعث بعد از مرگ است و يا امرى است نزديك بدان، (حال ببينيم
كدام يك مىتواند باشد). و اما اينكه آن جنبنده، جنبندهاى باشد كه با مردم صحبت
كند، از آنجا كه كلمه دابه- جنبنده به هر صاحب حياتى اطلاق مىشود كه
در زمين راه مىرود، مىتواند انسان باشد و مىتواند حيوانى غير انسان باشد، اگر
انسان باشد كه تكلم و سخن گفتنش امرى عادى است، نه خارق العاده و اگر حيوانى بى
زبان باشد آن وقت حرف زدنش مانند بيرون شدنش از زمين امرى است خارق العاده.
ليكن- متاسفانه- در آيات كريمه قرآن چيزى كه بتواند اين آيت را تفسير
كند و معلوم سازد كه اين جنبدهاى كه خدا به زودى از زمين بيرون مىآورد چيست؟ و
چه خصوصياتى دارد؟ و صفات و نشانيهايش چيست؟ و با مردم چه تكلمى مىكند و چه
خصوصياتى دارد؟ و چگونه از زمين بيرون مىآيد؟ و چه مىگويد؟ وجود ندارد، بلكه
سياق آيه بهترين دليل است بر اينكه مقصود مبهم گويى است و جمله مزبور از كلمات
مرموز قرآن است.
و حاصل معنا اين است كه: وقتى برگشت امر مردم به اين شود- كه به زودى
هم مىشود- كه از آيات حسى و مشهود ما يقين برايشان حاصل نشود و به عبارت ديگر
استعدادشان براى ايمان آوردن به ما به كلى باطل گشته، تعقل و عبرتگيرى از دستشان
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 567