نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 55
چون ايمان به آيات او ايمان به شريعت او
است، شريعتى كه عبادت او را تشريع مىكند، و نيز ايمان به ادلهاى است كه توحيد در
ذات و در ربوبيت و الوهيت او را اثبات مىنمايد.
علاوه بر اين تمامى انبياء و رسولان از جانب او آمدهاند و فرستادن
پيامبران براى اين است كه مردم را به سوى حق هدايت كنند- حقى كه سعادت ايشان در آن
است- و همين ارسال رسولان از شؤون ربوبيت است. و اگر خدا شريكى مىداشت و غير او
ربى ديگر مىبود، ربوبيت او هم اقتضاء مىكرد رسولانى بفرستد، و اين نكته از لطائف
كلمات مولى امير المؤمنين 6 است كه مىفرمايد: لو كان لربك شريك لاتتك
رسله- اگر براى پروردگار تو شريكى مىبود، پيغمبران او هم براى تو مىآمدند [1].
آن گاه فرموده:(وَ الَّذِينَ
يُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلى رَبِّهِمْ
راجِعُونَ) كلمه وجل به معناى ترس است، و جمله يؤتون ما
آتوا به معناى يعطون ما اعطوا است، يعنى آنچه خدا به آنان داده
در راه او مىدهند.
بعضى[2] گفتهاند
مراد از ايتاء ما آتوا اين است كه تمامى اعمال صالح را انجام مىدهند،
و جمله و قلوبهم وجلة حال از فاعل در يؤتون است.
و معناى اين آيه اين است كه: مؤمنين كسانى هستند كه آنچه مىدهند- و
يا بنا به آن تفسير ديگر آنچه از اعمال صالح بجا مىآورند- در حالى انجام مىدهند
و به جا مىآورند كه دلهايشان ترسناك از اين است كه به زودى به سوى پروردگارشان
بازگشت خواهند كرد، يعنى باعث انفاق كردنشان و يا آوردن اعمال صالح همان ياد مرگ،
و بازگشت حتمى به سوى پروردگارشان است و آنچه مىكنند از ترس است.
در اين آيه شريفه دلالت است بر اينكه مؤمنين علاوه بر ايمان به خدا و
به آيات او ايمان به روز جزا نيز دارند، پس تا اينجا صفات مؤمنين متعين شد. و
خلاصهاش اين شد كه تنها: به خدا ايمان دارند و براى او شريك نمىگيرند و به
رسولان او و به روز جزا هم ايمان دارند، و به همين جهت عمل صالح انجام مىدهند.
آن گاه فرموده:(أُولئِكَ
يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ)،
ظاهرا لام در لها به معناى الى باشد و لها كه
جار و مجرور است متعلق به سابقون ، و معنايش چنين باشد، مؤمنينى كه
وصفشان را كرديم در خيرات و اعمال صالح سرعت نموده، و به سوى آن