responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 487
و ((مبارکه )) به معناى دادن خیر بسیار است ، گفته مى شود: ((بارکه ))، و نیز ((بارک علیه ))، و همچنین ((بارک فیه ))، یعنى خیر بسیارى به او پوشانید و خلعت بسیارى به او آویخت ، در سوره ((طه )) وقتى در داستان موسى (علیه السّلام ) به اینجا مى رسد، بجاى این جمله در اینکه چه ندایى از آتش برخاست فرموده : ((فلما اتیها نودى یا موسى انى انا ربک فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوى و انا اخترتک فاستمع لما یوحى )) از این بیان چنین به نظر مى رسد که منظور از من حولها در آیه مورد بحث ، کسى است که پیرامون آتش بوده ، که یا موسى به تنهایى بوده ، یا اگر غیر از او نیز بوده موسى هم بوده است و مراد از مبارکه او، همان برگزیدن او بعد از تقدیس او است .
وجوه مختلف درباره مراد از ((من فى النار)) در آیه شریفه
و اما اینکه مراد از ((من فى النار - آنکه در آتش است )) کیست ؟
بعضى گفته اند: خداست و معنایش این است که : مبارک است آن کسى که سلطان و قدرتش در آتش ظهور کرده ، چون صداى گفتگو از درخت برمى خاست ، درختى که به شهادت آیات سوره قصص ، آتش اطرافش ‌ را احاطه کرده بود و بنا به گفته این مفسر معناى آیه این مى شود که : مبارک است آن کسى که با کلام خود از آتش براى تو تجلى کرد و خیر کثیر به تو داد، آن وقت جمله ((و سبحان اللّه رب العالمین )) تنزیه خداست از اینکه جسم یا جسمانى باشد و مکان بدو احاطه یابد و یا در دسترس حوادث قرار گیرد، نه اینکه منظور از آن به شگفت درآوردن موسى باشد، که بعضیها گفته اند.
بعضى دیگر از مفسران گفته اند: مراد از ((من فى النار)) ملائکه اى است که در آتش حاضر بوده اند، همچنانکه مراد از ((من حولها)) موسى (علیه السّلام ) است .
بعضى دیگر به عکس گفته اند، یعنى گفته اند: مراد از جمله اولى موسى (علیه السّلام ) و مراد از دومى ملائکه است .


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 487
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست