نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 483
حبط شده، و ثبت نگشته است.
(وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ
عَلِيمٍ) كلمه تلقيه با كلمه تلقين تقريبا به يك
معناست و اگر دو وصف حكيم و عليم را نكره آورد، هم به
منظور تعظيم بود و هم تصريح كند به اينكه اين قرآن از ناحيه خداى تعالى است، تا
خود حجتى باشد بر رسالت خاتم الانبياء 6 و تاييدى باشد براى معارفى كه قبلا بيان
داشت و صحهاى باشد براى آنچه از داستانهاى انبياء به زودى ذكر مىكند.
و اگر در ميان همه اسماى حسناى خدا دو نام شريف حكيم و عليم را ذكر
كرده، براى آن بود كه دلالت كند بر اينكه نزول اين قرآن از ناحيه سرچشمه حكمت است،
ديگر هيچ ناقضى نمىتواند آن را نقض كند و هيچ عامل وهنى نمىتواند آن را موهون
سازد و نيز، از ناحيه منبع علم است، پس هيچ دروغى در اخبار آن نيست، و هيچ خطايى
در قضاوتش راه ندارد.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 483