نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 453
را در آن به طور مفصل ايراد كنيم، گفتارى
جامع در پيرامون دو مطلب، يكى ملك و ديگرى وحى.
(لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ) - يعنى تا آنكه از داعيان به سوى خداى سبحان باشى، مردم را از
عذاب او بيم دهى، آرى در عرف و اصطلاح قرآن، مقصود از منذر مطلق دعوت كنندگان به
سوى خداست، نه خصوص پيامبر و رسول، خداوند متعال درباره مؤمنين جن فرموده:(وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَيْكَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ
يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ
وَلَّوْا إِلى قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ)[1]، و
درباره دانشآموزان علوم دين، كه ايمان به خدا و دين دارند فرموده:(لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ
إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ)[2].
و اگر در آيه مورد بحث انذار را غايت و هدف از نازل كردن قرآن معرفى
كرده، نه نبوت و رسالت آن جناب را، براى اين بوده كه هر چند نبوت آن جناب نيز
نتيجه انزال كتاب است، ولى چون سياق آيات، سياق تهديد است، لذا اين را نتيجه و هدف
قرار داد.
(بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ)-
يعنى به لسانى عربى كه در عربيتش ظاهر و آشكار است، و يا مقاصد را با بيان تمام
بيان مىكند، و جار و مجرور بلسان متعلق است به كلمه نزل
در آيه قبلى، يعنى روح الامين آن را به زبان عربى آشكار نازل كرد.
بعضى[3] از مفسرين
احتمال دادهاند كه متعلق باشد به كلمه منذرين كه در اين صورت معنا
چنين مىشود: روح الامين آن را بر قلب تو نازل كرد، تا تو نيز در زمره منذرين از
عرب باشى، مانند: هود و صالح و اسماعيل و شعيب (ع)، ولى وجه اول بهتر است.
[معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بوده (انه لفى
ذبر الاولين)]
(وَ إِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ) ضمير انه به قرآن بر مىگردد و يا به نزول آن بر قلب
رسول خدا 6، و كلمه زبر جمع زبور است، كه به معناى كتابست، و معناى
آيه اين است كه خبر آمدن قرآن و يا نزولش بر تو، در كتب گذشتگان از انبياء آمده
بود.
بعضى[4] ديگر
گفتهاند: ضمير به معانى قرآن و آن معارف كليهاى كه در قرآن است بر
[1] زمانى كه چند نفر از جن را روانه نزد تو كرديم تا قرآن را
بشنوند، همين كه حضور به هم رسانيدند، به يكديگر سفارش كردند كه گوش فرا دهيد و
سكوت كنيد و چون مجلس تمام شد، به سوى قوم خود برگشتند در حالى كه انذار مىكردند.
سوره احقاف، آيه 29.
[2] تا در دين تعلم و تفقه كنند و چون بر مىگردند قوم خود را
انذار كنند. سوره برائت، آيه 122.