نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 39
وسيلهاى كه اين مردم آن را تكذيب كردند
يارى ده، يعنى با آن عذابى كه اينها تكذيبش كردند و گفتند:(فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ)[1] مرا
نصرت بده، مؤيد اين احتمال اين است كه نوح (ع) درخواست كرده بود كه(رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ
دَيَّاراً)[2]
و نيز مؤيد ديگرش اينكه آيه را به طور فصل آورد، چون در معناى جواب سؤال و درخواست
بود.
[مامور شدن نوح 7 به ساختن كشتى و دورى گزيدن از قوم
خود كه بعد از انكار و تكذيبشان محكوم به عذاب شده بودند]
اين جمله متفرع است بر درخواست نصرت، (يعنى و چون درخواست نصرت كرد
پس به او وحى كرديم) و معناى كشتى ساختن در برابر ديدگان خدا اين است كه كشتى
ساختنش تحت مراقبت و محافظت خداى تعالى باشد. و معناى كشتى ساختن به وحى
خدا اين است كه با تعليم او و دستورات غيبى كه به تدريج مىرسد باشد.
(فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ)- مراد از امر به طورى كه گفته شده حكم قطعى است كه خدا
بين او و قومش راند، و آن غرق شدن قوم او بود. و به طورى كه از سياق
برمىآيد فوران تنور كه خود محل آتش است علامت و نشانه آمدن عذاب بوده
و اين نشانه عجيبى بوده كه از تنورهاى آتش چون فواره، آب بطرف بالا فوران كند.
(فَاسْلُكْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ)- قرائتى كه بين همه قراء داير و رايج است اين است كه كلمه
كل را تنوين مىدهند نه اينكه به طور اضافه بخوانند، در نتيجه ناگزير چيزى
در تقدير گرفته مىشود، و تقدير: من كل نوع زوجين- دو جفت از هر نوع
حيوان خواهد بود، و سلوك در كشتى به معناى راه دادن و داخل كردن در آن است،
و ظاهرا كلمه من براى ابتداى غايت باشد، و معنا اين باشد كه: دو جفت
نر و ماده از هر نوع داخل كشتى كن.
(وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ
مِنْهُمْ)- اين جمله عطف است بر كلمه زوجين و معنايش اين است كه:
داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع و خانوادهات را.
بعضى[3] از مفسرين
گفتهاند: عطف بر زوجين معنا را فاسد مىكند، چون معنايش اين مىشود:
داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع را و از هر نوع خانوادهات را، پس بهتر اين است كه
اصلا عطف نكنيم، و يك فعل اسلك ديگرى در تقدير بگيريم، آن گاه عطف بر
[1] پس بياور براى ما آنچه وعده دادى اگر از راستگويان مىباشى.
سوره هود، آيه 32.
[2] خدايا از كافران ديارى بر روى زمين باقى مگذار. سوره نوح،
آيه 26.