نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 362
لغوى خود استعمال شده، يعنى من كارى كردهام
كه از نظر آنها عاقبت وخيمى دارد، و دليلى هم نداريم كه ذنب در اينجا به معناى
نافرمانى خدا باشد، و بحث مفصل اين داستان- ان شاء اللَّه- در سوره قصص خواهد آمد.
(قالَ كَلَّا فَاذْهَبا بِآياتِنا إِنَّا مَعَكُمْ
مُسْتَمِعُونَ) كلمه كلا (مانند حاشا) ردع
و رد سخنى را مىرساند و در اينجا متعلق است به سخنان قبلى موسى- يعنى اظهار ترس
از كشته شدن- پس اين كلمه به موسى تامين مىدهد و او را دلگرم مىكند، كه مطمئن
باشد دست فرعونيان به او نمىرسد، و اما درخواست اينكه هارون را نيز رسول خود كند،
و با او بفرستد در آيه چيزى كه جواب از آن باشد نيامده، تنها فرموده: پس دو
نفرى آيات مرا نزد وى ببريد ، و همين دلالت مىكند بر اينكه در خواستش
پذيرفته شده است.
و جمله(فَاذْهَبا بِآياتِنا) متفرع بر همان ردع است، (نه، چنين نيست پس آيات ما را ببريد)، و اين
تفريع، كلام را چنين معنا مىدهد كه: آيات ما را نزد فرعون ببريد و
نترسيد ، آن گاه اين معنا را تعليل كرده به اينكه (إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ)- ما با شما هستيم و
مىشنويم و مراد از ضمير جمع كم- شما با اينكه مورد خطاب دو نفر
بودند، موسى و هارون و قوم فرعون است، كه آن دو نزدشان مىروند.
و اينكه بعضى[1] از مفسرين
گفتهاند: مراد از ضمير جمع، تنها موسى و هارون است، چون كمترين عدد جمع دو نفر
است، صحيح نيست، زيرا علاوه بر اينكه اصل دعوايش در خصوص مورد بحث باطل است با
ضميرهاى تثنيهاى كه قبلا گذشت و در آيات بعد نيز مىآيد سازگار نيست و اين اشكال
را ديگران نيز به مفسر مذكور كردهاند.
كلمه استماع به معناى گوش دادن به كلام و گفتار است و
اين تعبير كنايه از اين است كه خداى تعالى در گفتگوى آن دو با قوم فرعون حاضر است
و كمال عنايت را به آنچه ميان آنان جريان مىيابد دارد، هم چنان كه در آيات اين
داستان در سوره طه فرموده:(لا تَخافا
إِنَّنِي مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى)[2].
و حاصل معنا اين است كه: نه، چنين نيست و نمىتوانند تو را
بكشند، پس برويد نزد آنان، و آيات ما را ببريد و نترسيد، كه ما نزد شما حاضريم و
آنچه پيش مىآيد مىبينيم و به آن كمال عنايت را داريم.