responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 259
و این آیه حال آتش دوزخ را نسبت به آنان وقتى که در روز جزا با آن مواجه مى شوند چنین تمثل مى کند، که همانند شیر در هنگام دیدن شکار خود فریاد مخصوص خود را در مى آورد.
و اذا القوا منهامکانا ضیقا مقرنین دعوا هنالک ثبورا
کلمه ((مکانا)) به خاطر حذف حرف جر ((فى )) منصوب شده . و کلمه ((ثبور)) به معناى ویل و هلاکت است .
کلمه ((مقرنین )) جمع مقرن ، اسم مفعول تقرین است ، که به معناى بسته شدن با غل و زنجیر است . بعضى دیگر گفته اند: ((به معناى این است که قرین شیطانها شوند)) ولى این معنا از لفظ آیه بر نمى آید و معناى آیه این است که وقتى در روز جزا کت بسته در جایى تنگ از آتش ‌ بیفتند آنجا صدایشان به واویلا بلند مى شود، اما واویلایى که نتوان وصفش کرد.
لا تَدْعُوا الْیَوْمَ ثُبُوراً وَحِداً وَ ادْعُوا ثُبُوراً کثِیراً
استغاثه کردن با ((ویل و ثبور))، خود نوعى حیله براى نجات از شداید است ، و چون روز قیامت روز جزاست و بس (نه روز عمل و اعمال حیله )، لذا هیچ چاره اى در آن روز بیچارگى و شدت را رفع نمى کند، یکى از چاره ها و حیله ها هم که صدا کردن به ویل و ثبور است به هیچ وجه مؤ ثر نمى افتد، و لذا در این آیه مى فرماید یکبار واویلا نگویید، بلکه بسیار بگویید، کنایه از اینکه هر چه بگویید چه کم و چه زیاد در بى نتیجه بودن یکسان است .
بنابراین آیه مورد بحث همان معنایى را مى رساند که آیه ((اصلوها فاصبروا اولا تصبروا سواء علیکم )) و همچنین آیه ((سواء علینا اجزعنا ام صبرنا ما لنا من محیص )) در مقام افاده آن مى باشد بعضى از مفسرین گفته اند: مراد این است که عذاب شما طولانى و ابدى است ، و با یک واویلا گفتن تمام نمى شود، بلکه واویلا گفتن کار همیشگى شما خواهد بود. ولى این وجه از لفظ آیه بعید است .
مقایسه بین احوال دوزخیان و بهشتیان
قُلْ أَ ذَلِک خَیرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ...مَّسئُولاً
((ذلک )) اشاره به سعیر و آن اوصافى است که برایش ذکر فرموده بود در این آیه رسول


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست