نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 245
ضرر و نفع خود نيستند تا آن را دفع و اين را
جلب كنند، آن وقت چگونه مالك نفع و ضرر غير هستند، و اگر در آيه ضرر را از نفع
جلوتر آورد، براى اين بود كه دفع ضرر مهمتر از جلب نفع است.
(وَ لا يَمْلِكُونَ مَوْتاً وَ لا حَياةً وَ لا
نُشُوراً)- يعنى مالك مرگ نيستند، تا آن را از پرستندگان خود و يا از هر كس كه
بخواهند، دور كنند و نيز مالك حياتى نيستند تا از هر كس بخواهند آن را بگيرند، و
يا به هر كس كه بخواهند بدهند، و نيز مالك نشور هم نيستند تا مردم را به دلخواه
خود مبعوث و زنده كرده و در مقابل كردههايشان آنان را جزا بدهند، و اله، آن كسى
است كه مالك اين امور باشد.
بحث روايتى [ (دو روايت در باره مقصود از تسميه قرآن به فرقان )]
در كافى به سند خود از ابن سنان، از شخصى كه نامش را برده روايت كرده
كه گفت: از امام صادق (ع) معناى قرآن و فرقان را پرسيدم كه آيا دو چيزند يا يك
چيز؟ فرمود: (به يك اعتبار دو چيزند، و به اعتبارى ديگر يك چيز)، قرآن مجموع آيات
است، و فرقان تنها آن آيات محكمى است كه مربوط به دستور العملها است[1].
و در اختصاص مفيد در حديث عبد اللَّه بن سلام كه حاكى از گفتگوى او
با رسول خدا 6 است آمده (كه مىگويد به حضرت) عرضه داشتم: آيا خداوند كتابى بر
تو نازل كرده؟ فرمود: بله. گفتم: آن كتاب كدام است، فرمود فرقان است. پرسيدم:
چرا پروردگارت آن را فرقان ناميد؟ فرمود: براى اينكه آيات و سورههاى
اين كتاب جداى از هم است، مانند تورات، و مانند انجيل و زبور در الواح و صحف نازل
نشد، به خلاف آنها كه در الواح و اوراق و يك مرتبه نازل شدند، گفتم: درست فرمودى
يا محمد[2].
مؤلف: هر يك از دو روايت ناظر به يكى از دو معناى فرقان است كه گذشت.