responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 512
مؤ لف : این روایت را صدوق هم در کتاب توحید به سند خود از عبد اللّه بن میمون قداح از جعفر بن محمد از پدرش (علیهما السلام ) روایت کرده ، و در آن نام بهشت نیامده ، تنها آمده که ((وقتى تو را داخل مى کند که خودش خواسته باشد یا تو خواسته باشى ((
در سابق ، در جلد اول این کتاب ، در تفسیر آیه ((و لا یضل به الا الفاسقین (( روایت دیگرى در این معنا با شرحش گذشت .
و در توحید به سند خود از سلیمان بن جعفر جعفرى روایت کرده که گفت : حضرت رضا (علیه السلام ) فرمود: مشیت یکى از صفات افعال است ، پس هر که معتقد باشد که خدا از ازل مرید و شائى (خواهنده ) بوده موحد نیست .
توضیحى درباره مشیت خداوند
مؤ لف : در اینکه بار دوم فرمود ((پس هر که معتقد باشد که خدا از ازل مرید و شائى بوده موحد نیست (( اشاره است به اینکه اراده و مشیت یک چیز است ، و همینطور هم هست ، چون مشیت وقتى آدمى به آن موصوف مى شود که آدمى فاعلى در نظر گرفته شود، که مى داند چه مى کند، و چه کرده است ، و همین معنا وقتى اراده نامیده مى شود که فاعلیت فعل تمامیت و کمال یافته باشد، به طورى که فعل از آن منفک نشود.
و به هر حال اراده و مشیت وصفى است خارج از ذات و عارض بر ذات ، و به همین جهت خداى تعالى آن طور که به صفات ذاتى اش از قبیل علم و قدرت موصوف مى شود، به اراده و مشیت موصوف نمى شود، چون ذات او منزه از تغییر است ، و با عروض عوارض دگرگون نمى شود. پس ‌ اراده و مشیت از صفات فعل او، و منتزع از فعل او، و یا از جمع شدن اسباب ناقصه که مجموع علت تامه است مى شود.
پس اینکه مى گوییم خدا اراده کرد چنین و چنان کند، معنایش این است که اگر چنین و چنان کرد با علم به صلاحیت آن کرد، و مى دانست که مصلحت انجام آن بیشتر از مصلحت ترک آن است . و یا معنایش این است که وسیله و اسباب آن را با علم به صلاحیت آن فراهم نمود.
و چون اراده به آن معنایى که در خود ما است غیر از ذات خدا است ، لذا اگر کسى بگوید خدا لا یزالمرید بوده ، لازمه گفتارش این مى شود که غیر از ذات خدا چیز دیگرى هم ازلى بوده ، چیزى که مخلوق او نبوده ، بلکه با او بوده است ، و این با توحید منافات دارد.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 512
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست