responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 510
إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ ءَامَنُوا... کلمه ((اساور(( به طورى که گفته اند جمع ((اسوره (( است ، و ((اسوره (( خود جمع ((سوار(( است ، و ((سوار(( به طورى که راغب گفته معرب ((دستواره (( است . و بقیه کلمات آیه روشن است . وَ هُدُوا إِلى الطیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صرَطِ الحَْمِیدِ ((قول طیب (( کلامى است که در آن خبائث نباشد. و ((کلام خبیث (( به معناى کلامى است که یکى از اقسام باطل در آن باشد، و خداى تعالى قول طیب مؤ منین را یکجا جمع نموده ، و فرموده : ((دعواهم فیها سبحانک اللّهم و تحیتهم فیها سلام و آخر دعواهم ان الحمد لله رب الع المین ((
پس معناى اینکه فرمود ((به سوى قول طیب هدایت شدند(( این است که خداوند وسیله را براى چنین سخنى برایشان فراهم نمود. و هدایتشان به صراط حمید - حمید یکى از اسماء خداست - این است که از ایشان جز افعال پسندیده سر نزند، همچنانکه جز کلام طیب از دهان ایشان بیرون نمى آید.
میان آیه مورد بحث و آیه ((کلما ارادوا ان یخرجوا منها من غم اعیدوا فیها و ذوقوا عذاب الحریق (( مقابله اى است ، که خواننده عزیز خود آن را درک مى کند.
بحث روایتى
روایتى درباره مجوس
در کتاب توحید به سند خود از اصبغ بن نباته از على (علیه السلام ) روایت کرده که در حدیثى فرموده : قبل از اینکه مرا از دست بدهید از من پرسش کنید. اشعث ابن قیس برخاست و گفت : یا امیرالمؤ منین از مجوس چطور باید جزیه گرفت ، با اینکه آنها اهل کتاب نیستند، و پیغمبرى به سوى ایشان گسیل نشده ؟ فرمود: بله اى اشعث خداوند به سوى آنان کتاب و رسولى فرستاد، تا آنکه وقتى پادشاهى در شبى مست شد و با دختر خود هم بستر گردید.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 510
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست