نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 5
صدق و اخلاص- اشاره كرده، آن گاه علت اين
عنايت را چنين بيان فرموده كه اين بزرگواران خصلتهاى برجستهاى داشتهاند از آن
جمله نسبت به پروردگارشان خاضع و خاشع بودند، و ليكن اخلاف ايشان از ياد خدا اعراض
نموده به مساله توجه به پروردگار به كلى بىاعتناء شدند، و به جاى آن دنبال شهوت
را گرفتند به همين جهت به زودى حالت غى را كه همان از دست دادن رشد
است ديدار مىكنند، مگر آنكه كسى از ايشان توبه كند و به پروردگار خود بازگشت
نمايد كه او سرانجام به اهل نعمت مىپيوندد.
سپس نمونههايى از لغزشهاى اهل غى و زورگوييهاى آنان و آراى خارج از
منطقشان از قبيل نفى معاد، و به خدا نسبت پسر دارى دادن، و بت پرستيدن و آنچه كه
از لوازم اين لغزشها است از نكبت و عذاب را خاطر نشان مىسازد.
بنا بر اين، مىتوان گفت بيان اين سوره شبيه به بيان مدعيى است كه
براى اثبات دعوى خود مثالهايى مىآورد. كانه گفته شده فلانى را و فلانى و فلانى
كه از اهل رشد و داراى موهبتى الهى بودند در زندگى اين روش را داشتند كه دل از
شهوات نفس كنده و به سوى پروردگار خود متوجه شدند، و طريقه خضوع و خشوع را پيش
گرفتند كه هر وقت آيات پروردگارشان را متذكر مىشدند از صميم دل خاضع مىگشتند. و
طريقه آدمى به سوى رشد و موهبت همين است، ليكن اخلاف همين نامبردگان اين طريقه را
كنار گذاشتند، يعنى از عمل اعراض و به شهوات مذموم رو آوردند، و اين رويه، ايشان
را جز به سوى غى كه خلاف رشد است نكشانيده، جز بر باطل استوارترشان
نمىكند، و سرانجامشان اين مىشود كه رجوع به خدا را انكار، و شركايى براى خدا
اثبات نموده، سد راه دعوت هم مىشوند و اين جز به سوى نكبت و عذاب رهنمونشان
نمىكند.
پس اين سوره- همانطور كه ملاحظه مىفرماييد- با ذكر چند مثال آغاز و
با گرفتن نتيجهاى كلى از آن مثلها، كه مورد نظر بوده، خاتمه يافته است. و اين
نتيجهگيرى از جمله(أُولئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ
اللَّهُ عَلَيْهِمْ)[1] شروع شده و تا چند آيه بعد ادامه مىيابد.
پس اين سوره مردم را به سه طائفه تقسيم مىكند: 1- آنهايى كه خدا انعامشان
كرد كه يا انبياء بودند و يا اهل اجتباء و هدايت 2- اهل غى، يعنى آنهايى كه مايه و
استعداد رشد خود را از دست دادند 3- آن كسانى كه توبه نموده ايمان آوردند، و عمل
صالح كردند كه به زودى به اهل نعمت و رشد مىپيوندند. و آن گاه ثواب توبه تائبين و
مسترشدين و عذاب غاويان