نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 22
شخصى كه در آن متوجه خدا گشته در حقيقت به
جنگ شيطان رفته است، و بر سر نمازش با شيطان محاربه دارد، و در اصل به معناى مجلس
اشراف بوده كه همواره آجودانها از ايشان حمايت و دفاع مىكنند. و كلمه اوحى
از ايحاء است كه به معناى القاء به نفس است به طور پنهانى و به سرعت،
و اصل آن از قول عرب گرفته شده كه وقتى مىخواهند به كسى بگويند بدو، بدو
مىگويند الوحى الوحى [1] و معناى
آيه روشن است.
[در جمله:(يا يَحْيى خُذِ
الْكِتابَ بِقُوَّةٍ) مقصود از اخذ كتاب به
قوت، علم و عمل به آن است]
( يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ .)
مساله اخذ كتاب به قوة، و امر به آن، در قرآن كريم مكرر آمده، مانند
آيه:(فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا
بِأَحْسَنِها)[2] آيه(خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ
وَ اذْكُرُوا ما فِيهِ)[3] و آيه:(خُذُوا ما آتَيْناكُمْ
بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا)[4] و همچنين آياتى ديگر. و آنچه از سياق به ذهن تبادر دارد اين است كه
مراد از اخذ كتاب به قوة تحقق دادن معارف آن و عمل به دستورات و احكام آن است با
عنايت و اهتمام.
در جمله مورد بحث به منظور اختصار، حذف و ايجاز به كار رفته و تقدير
آن چنين است: فلما وهبنا له يحيى قلنا له يا يحيى خذ الكتاب بقوة فى جانبى
العلم و العمل يعنى:
بعد از آنكه يحيى را به او داديم به وى گفتيم: اى يحيى كتاب را در دو
ناحيه علم و عمل محكم بگير، و با همين است كه اين احتمال تاييد مىشود كه مراد از
كتاب، تورات باشد و يا تورات و ساير كتب انبياء باشد، براى اينكه كتابى كه در آن
روز مشتمل بر شريعت بوده همان تورات بوده است.
حكم در اين آيه به فهم و عقل و نيز به حكمت و به معرفت
آداب خدمت و همچنين به فراست صادق و نيز به نبوت تفسير شده، و ليكن از مثل آيه
شريفه:(وَ لَقَدْ آتَيْنا بَنِي إِسْرائِيلَ الْكِتابَ وَ
الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ)[5] و نيز آيه(أُولئِكَ
الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ)[6] و غير اين دو از آياتى كه كلمه حكم در آنها آمده استفاده مىشود كه
حكم غير از