responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 106
هم گفته مى شود پنجاه سال بر من آمد، و هم من به پنجاه رسیدم ، بعضى دیگر گفته اند: موعود آدمى نیست ، بلکه بهشت است و مؤ منین به بهشت مى رسند، نه این که بهشت به مؤ منین برسد. لا یَسمَعُونَ فِیهَا لَغْواً إِلا سلَماً وَ لهَُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَةً وَ عَشِیًّا اشاره به معناى اینکه بهشتیان از یکدیگر ((سلام (( مى شنوند
همانطور که در این آیه بیان فرموده یکى از خصوصى ترین صفات بهشت آن است که در آن لغوى شنیده نمى شود، و خداى تعالى به این نعمت در چند جا منت نهاده که به زودى تفصیلش را در جاى مناسبى ان شاء اللّه بیان مى کنیم .
و اگر سلام را از آن استثناء کرده استثناى منفصل است ، و کلمه ((سلام (( قریب المعناى با امن است - که در سابق فرق میان آن دو گذشت - و خلاصه اش این بود که وقتى به کسى مى گویى تو از من در امانى معنایش این است که از من حرکت و سخنى که ناراحتت کند نخواهى دید، ولى وقتى به کسى مى گویى سلام من بر تو باد، معنایش ‌ این است که نه تنها چیزى که ناراحتت کند نمى بینى ، بلکه هر چه مى بینى چیزى خواهد بود که ناراحتت نمى کند، و اهل بهشت این سلام را از ملائکه و از رفقاى بهشتى خود مى شنوند، همچنان که خداى تعالى از ملائکه حکایت کرده که مى گویند ((سلام علیکم طبتم (( و به رفقاى بهشتى نسبت داده فرموده ((فسلام لک من اصحاب الیمین ((
((و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا(( - ظاهر کلام این است که آمدن رزق در صبح و شام کنایه باشد از آمدن آن پشت سر هم و بدون انقطاع . تِلْک الجَْنَّةُ الَّتى نُورِث مِنْ عِبَادِنَا مَن کانَ تَقِیًّا نکته اى در مورد تعبیر از بهشت به میراثى که به متقین مى رسد
کلمه ((ارث (( و ((وراثت (( به معناى این است که مال و یا شبه مالى از شخصى به دیگرى برسد، بعد از آنکه شخص اول آن را با مردن خود و یا با جلاى وطن و امثال آن ترک گفته باشد.
و در اینجا بهشت را از این جهت ارث نامیده که بهشت در معرض آن بود که به تمامى افراد اعطاء شود، چون خدا آن را به شرط ایمان و عمل صالح به همه وعده داده بود، پس اگر به متقین اختصاص یافت و دیگران به خاطر اضاعه نماز و پیروى شهوات محروم شدند، در حقیقت از اینان به آنان ارث رسیده ، نظیر این عنایت در آیه ((ان الارض یرئها عبادى الصالحون ((


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست