responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 13  صفحه : 474

ملاقات موسى (علیه السلام ) با بنده اى از بندگان خدا خضر (ع ) که به اورحمت وعلم داده شده
فَوَجَدَا عَبْداً مِّنْ عِبَادِنَا ءَاتَیْنَهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا...
هر نعمتى ، رحمتى است از ناحیه خدا به خلقش ، لیکن بعضى از آنها در رحمت بودنش اسباب عالم هستى واسطه است ، مانند نعمتهاى مادى ظاهرى ، وبعضى از آنها بدون واسطه رحمت است ، مانند نعمتهاى باطنى از قبیل نبوت وولایت وشعبه ها ومقامات آن .
واز اینکه رحمت را مقید به قید ((من عندنا(( نموده که مى فهماند کسى دیگر غیر خدا در آن رحمت دخالتى ندارد، فهمیده مى شود که منظور از رحمت مذکور همان رحمت قسم دوم یعنى نعمتهاى باطنى است .
    واز آنجائى که ولایت مختص به ذات بارى تعالى است همچنانکه خودش فرموده ((فالله هوالولى (( ولى نبوت چنین نیست ، زیرا غیر خدا از قبیل ملائکه کرام نیز در آن دخالت داشته ، وحى وامثال آن را انجام مى دهند، لذا مى توان گفت منظور از جمله ((رحمة من عندنا(( - که با نون عظمت (من عندنا) آورده شده ونفرموده ((من عندى - از ناحیه من (( - همان نبوت است ، نه ولایت . وبه همین بیان تفسیر آن کسى که کلمه مذکور را به نبوت معنا کرده تایید مى شود.
((وعلمناه من لدنا علما(( - این علم نیز مانند رحمت علمى است که غیر خدا کسى در آن صنعى ودخالتى ندارد، وچیزى از قبیل حس وفکر در آن واسطه نیست . وخلاصه ، از راه اکتساب واستدلال به دست نمى آید. دلیل بر این معنا جمله ((من لدنا(( است که مى رساند منظور از آن علم ، علم لدنى وغیر اکتسابى ومختص به اولیاء است . واز آخر آیات استفاده مى شود که مقصود از آن ، علم به تاویل حوادث است .
تقاضاى تعلیم از طرف موسى (ع ) وپاسخ حضرت حضر (ع )
قَالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُک عَلى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْت رُشداً(66)
کلمه ((رشد(( در معنا مخالف ((غى (( است ، آن به معناى اصابت به واقع وصواب واین به معناى خطا رفتن است . کلمه ((رشد(( در آیه شریفه ، مفعول له ویا مفعول به است . ومعناى آیه این است که : موسى گفت آیا اجازه مى دهى که با توبیایم ، وتورا بر این اساس پیروى کنم که آنچه خدا به توداده براى اینکه من هم به وسیله آن رشد یابم به من تعلیم کنى ؟ و(یا) آنچه را که خدا از رشد به توداده به من هم تعلیم کنى ؟.
قَالَ إِنَّک لَن تَستَطِیعَ مَعِىَ صبراً(67)
در این جمله خویشتن دارى وصبر موسى را در برابر آنچه از اومى بیند با تاکید نفى مى کند،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 13  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست