نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 462
و اين منع و اقتضاء در آيه شريفه امرى است
ادعايى كه مقصود از آن اين است كه ايشان كه از حق اعراض مىكنند به خاطر سوء سريره
ايشان است، و چون مقصود روشن است ديگر لزومى نديديم كه مانند ديگر مفسرين در باره
درستى توجيه و تقدير قبلى اشكال و رفعى ايراد نموده سخن را به درازا بكشيم.
(وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَ
مُنْذِرِينَ ...) اين آيه رسول خدا 6 را تسليت مىدهد
كه از انكار منكرين ناراحت نشود، و از اعراض آنان از ذكر خدا تنگ حوصله نگردد،
زيرا وظيفه رسولان به جز بشارت و انذار نيست، و غير از اين مسئوليتى ندارند، بنا
بر اين در اين آيه انعطافى به مطلب ابتداى سوره است كه مىفرمود:(فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى آثارِهِمْ إِنْ لَمْ
يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً) و
نيز نوعى تهديد كفار است در برابر استهزايشان.
كلمه: دحض به معناى هلاكت و كلمه: ادحاض به
معناى هلاك كردن و ابطال است، و كلمه: هزؤ به معناى استهزاء، و مصدر
به معناى اسم مفعول است، و معناى آيه روشن است.
در اين آيه ظلم كفار را بزرگ جلوه مىدهد، چون ظلم بر حسب متعلقش
بزرگ و كوچك مىشود، و چون متعلق ظلم مشركين خداى سبحان و آيات او است پس از هر
ظلم ديگر بزرگتر خواهد بود.
و مقصود از نسيان پيش فرستادهها بى مبالاتى در اعمالى-
از قبيل اعراض از حق و استهزاء به آن- است كه مىدانند حق است. و جمله(إِنَّا جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ
يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً) به
منزله تعليل براى اعراض آنان از آيات خدا و يا هم براى آن و هم براى نسيانشان از
پيش فرستادههاى خويش را است.
و در سابق در چند جا، معناى قرار دادن اكنه را در دلهاى
كفار و وقر را در گوشهاى آنان توضيح داديم.
(وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدى فَلَنْ يَهْتَدُوا
إِذاً أَبَداً)- در اين جمله رسول خدا 6 را از ايمان
آوردن آنان مايوس مىكند، چون پرده در گوشها و دلهايشان افكنده، و ديگر بعد از اين
نمىتوانند خود را به سوى هدايت بكشانند، و ديگر نمىتوانند در باره حق تعقل نموده
با هدايت غير خود و پيروى و شنوايى از غير خود رشد يابند. دليل بر اين معنا جمله(وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدى فَلَنْ يَهْتَدُوا
إِذاً أَبَداً) است كه دلالت بر نفى ابدى اهتداى ايشان
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 462