responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 533
وجوهى که مفسرین درباره اختلاف مذکور در آیه گفته اند
مفسرین در بیان اختلاف مذکور در آیه اختلاف عمیقى دارند، بعضى از ایشان گفته : مراد از آن ، این است که خداوند مساله سبت را گوشمالى کسانى قرار داد که با پیغمبرشان بر سر تعظیم جمعه اختلاف نموده ، از آن اعراض کردند، و شنبه را براى خود روز عبادت گرفتند، خدا هم همان شنبه را براى آنان مایه تشدید کرد. پس بنا به گفته این مفسر اختلاف مزبور قبل از جعل بوده نه بعد از آن ، و چه بسا کلمه ((فى )) را به معناى لام و براى تعلیل دانسته و آیه را چنین معنا کرده : ((این است و جز این نیست که سبت قرار داده شد بر کسانى که به علت آن اختلاف کردند)).
بعضى دیگر گفته اند: اختلاف به معناى مخالفت است ، چون یهودیان در مساله سبت مخالفت پیغمبر خود کردند، نه اینکه اختلاف کرده باشند. عده اى دیگر گفته اند: خداوند مامورشان کرده بود که جمعه را روز عبادت بگیرند، و لیکن معلوم نکرده بود که جمعه چه روزى است ، و تعیین آن را به اجتهاد خود آنان واگذار کرده بود، آنگاه احبار ایشان (پیشوایان یهود ) در تعیین آن اختلاف کردند و خدا هم هدایتشان نکرد در نتیجه شنبه را براى خود تعیین نمودند.
بعضى دیگر گفته اند: مراد این است که در میان خود در باره شان سبت اختلاف کردند، بعضى گفتند: از روز جمعه محترمتر است و بعضى جمعه را افضل از آن دانستند. و همچنین اقوالى دیگر که ریشه همه آنها مطالبى است که در خصوص قصه سبت یهود رسیده است .
و خواننده به خوبى مى داند که هیچ یک از این اقوال با لفظ آیه سازگارى و آنطور که باید انطباق ندارد، پس ناگزیر باید وجهى را که گذشت بپذیریم .
ادْعُ إِلى سبِیلِ رَبِّک بِالحِْکْمَةِ وَ الْمَوْعِظةِ الحَْسنَةِ وَ جَدِلْهُم بِالَّتى هِىَ أَحْسنُ ...
شکى نیست در اینکه از آیه استفاده مى شود که این سه قید، یعنى ((حکمت )) و ((موعظه )) و ((مجادله ))، همه مربوط به طرز سخن گفتن است ، رسول گرامى مامور شده که به یکى از این سه طریق دعوت کند که هر یک براى دعوت ، طریقى مخصوص است ، هر چند که جدال به معناى اخصش دعوت به شمار نمى رود.



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 533
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست