نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 394
خداى سبحان ايمان
نياورده باشد مع ذلك در هنگام هجوم شدايد اگر به و جدان خود مراجعه نمايد مىيابد
كه اميدش قطع نشده و هنوز به جايى دل بسته است، و ممكن نيست اميدى بدون اميدوار
كنندهاى تحقق يابد، پس همين وجود اميد دليل است بر وجود كسى كه به او اميد برده
شود، هم چنان كه تحقق هر حالتى در انسان كه معناى تعلق در آن باشد مانند حب و بغض
و اراده و كراهت و جذب و نظائر آن بدون طرف تعلقش در خارج ممكن نيست، پس اگر در
خارج مراد و مطلوب و جاذبهاى نباشد ممكن نيست اراده و طلب و جذبى تحقق پيدا كند،
و اين، وضع تمامى موجوداتى است كه خالى از نسبت نيستند.
پس همين كه
در هنگام شدايد، در نهاد آدمى چيزى به نام رجاء و اميد هست با اينكه اسباب ظاهرى
همه و همه قطع شده، خود دليل بر اين است كه ما فوق اين سببهاى قطع شده سببى است كه
حوادث بزرگ نمىتواند آن را قطع كند، و آدمى به هيچ وجه از آن بريده نيست، و سببى
است كه زوال و فنا و سهو و نسيان نمىپذيرد.
اين حقيقتى
است كه انسان در ذات خود آن را يافته و فطرتش بدان حكم مىكند، هر چند كه اشتغال
به اسباب ظاهرى او را غافل ساخته و يا زخارف مادى و محسوس او را به خود جلب و جذب
كرده باشد، ليكن همين انسان وقتى در محاصره بلايا قرار گرفت و چاره از هر جهت از
دستش بريده شد، و راه نجات را به روى خود بسته ديد، و همه اسباب ظاهرى از پيش رويش
ناپديد شد و موانع بلايا همه از نظرش پريدند، و ديگر چيزى از شواغل نماند كه او را
مشغول كرده و دلش به آن بستگى پيدا كند، آن وقت است كه آن حقيقتى كه اسباب ظاهرى
تا كنون پنهانش مىداشت و وى از او در غفلت مىزيست، ظهور كرده دلش به آن متعلق
مىشود، و آن عبارت است از سببى كه فوق همه اسباب است و او خداى عز اسمه است.(ثُمَّ إِذا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ
يُشْرِكُونَ).
از اينجا
مذمت و توبيخ مشركين شروع مىشود مذمت و توبيخى كه سرانجام به تهديد منتهى
مىگردد، و اين حق است بر آنان، براى اينكه كشف ضر از استغاثه ايشان و رجوع
فطريشان به پروردگار خود اقتضاء مىكرد كه او را يكتاى در ربوبيت بدانند و ليكن
بعد از آنكه حقيقت برايشان با دفع بلاها و نزول رحمت كشف شد باز هم گروهى از اينها
دل به اسباب ظاهرى بسته و بشرك قبلى خود بازگشته، و رذائل اخلاقى در دلهايشان
بيدار شد و قوت گرفت، و هواها در دلهايشان كوران كرد، و باز غير خداى را شريك خدا
كردند، و يكى از چيزهايى كه شريك قرار دادند همان سببهاى ظاهرى بود، و معناى آيه
روشن است.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 394