responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 360
جمله ((لا یبعث الله من یموت )) انکار حشر و قیامت بوده و کنایه از این است که مرگ نابودى و فنا است و بعد از مرگ خلقت جدیدى نیست ، و این حکایت کلام مشرکین منافات با اعتقاد بیشتر و یا همه آنان به تناسخ ندارد، چه تناسخ غیر مساله حشر و خلقت جدید است ، تناسخ به معناى این است که روح مرده اى به بدن انسانى دیگر و یا موجودى دیگر منتقل شود، و باز در همین دنیا زندگى را ادامه دهد که از آن تعبیر مى کنند به تولد بعد از تولد.
و معناى اینکه فرمود: ((بلى وعدا علیه ، حقا)) این است که مساله آنطور که اینان پنداشته اند، نیست ، بلکه خدا هر که را که بمیرد دوباره زنده مى کند و این وعده وعده اى است ثابت و به عهده خدا، یعنى خدا بر خود واجب کرده که این وعده را نسبت به بندگان خویش عملى سازد، پس بهیچوجه تخلف و تغیر نمى پذیرد.
((و لکن اکثر الناس لا یعلمون )) - و لیکن بیشتر مردم نمى دانند که این وعده را نسبت به بندگان خویش عملى خواهد کرد و وعده اى است غیر قابل تخلف و قضایى است غیر قابل تغیر، علت ندانستنشان هم این است که از آیات خدا که همه دلالت بر بعث مى کند و از این وعده کشف مى نماید اعراض کرده اند، و آن آیات خلقت آسمانها و زمین و اختلاف مردم در ظلم و طغیان و عدالت و احسان و تکلیف نازل شده در شرایع الهى است .
    لِیُبَینَ لَهُمُ الَّذِى یخْتَلِفُونَ فِیهِ وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنهُمْ کانُوا کذِبِینَ
((لام )) در ابتداى این آیه ، لام غایت و غرض است ، و به آیه چنین معنا مى دهد: هر کس که بمیرد خداوند مبعوثش مى کند تا برایشان بیان نماید که ...، و این غایت ، و غایت بعدش یعنى : ((و تا بداند)) در حقیقت یک غایت است ، چون دومى از متفرعات اولى و از لوازم آنست ، به جهت اینکه وقتى اختلاف کافران با پیامبرانشان با آمدن معاد حل گردید قهرا مى فهمند که در انکار معاد دروغ مى گفته اند. و اختلاف مردم هم بر سر شؤ ون روز قیامت حل مى گردد چون به چشم خود، اوضاع آن را مشاهده مى کنند.
مسئله رفع اختلاف و تبین آن یکى از معرفات روز قیامت است
و در کلام خداى سبحان این تعبیر و نظیر آن مکرر آمده ، و آنقدر تکرار شده که مى توان مساله رفع اختلاف و تبین آن را یکى از معرفات روز قیامت شمرد، روزى که سنگینى اش نه تنها کمر بشر را خم مى کند بلکه بر آسمان و زمین هم سنگینى مى کند و تفاصیلى هم که خداى تعالى در کلام مجیدش براى این روز بیان مى کند از قبیل عبور از صراط و تطایر کتب و سنجش اعمال و حساب و فصل قضاء، همه از فروعات این معرف است . پر واضح است - مخصوصا از سیاق آیات قیامت - که مقصود از اختلاف ، اختلاف از لحاظ خلقت به نحو ذکوریت و انوثیت و بلندى و کوتاهى و سفید و سیاهى نیست ،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 360
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست