responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 257
مؤ لف : یعنى قدرت فعلیه خداست که از قدرت ذاتیش منبعث مى شود، همچنانکه روایت قبلى هم بر آن دلالت دارد.
و در کتاب معانى الاخبار به سند خود از محمد بن مسلم روایت کرده که گفت : من از حضرت باقر (علیه السلام ) پرسیدم معناى این کلام خداى عز و جل که مى فرماید: ((و نفخت فیه من روحى )) چیست ؟ فرمود: روحى است که خدا آن را اختیار نمود و خلقش کرد، و به خود نسبتش ‌ داد، و بر تمامى ارواح برتریش بخشید و به همین جهت دستور داد تا آن را بر آدم بدمند.
و در کافى به سند خود از محمد بن مسلم روایت کرده که گفت : از امام باقر پرسیدم اینکه روایت مى کنند که خداى تعالى آدم را به صورت خود خلق کرده درست است ؟ فرمود: صورت آدم صورت مخلوقى است حادث که خداى تعالى آن را بر سایر صورتها انتخاب نمود، و چون از سایر صورتها بهتر بود به خود نسبتش داد، همچنانکه کعبه را به خود نسبت داده و فرموده : ((بیتى : خانه من ))، روح را به خود نسبت داد و فرمود: ((و نفخت فیه من روحى )).
مؤ لف : این روایات از روایات برجسته اى است که در ضمن معناى روح ، معارف بسیارى را بیان مى کند، و ما به زودى در آنجا که پیرامون حقیقت روح بحث مى کنیم - ان شاء الله - توضیحى در معنایش ‌ میدهیم .
چند روایت درباره وقت یوم معلوم در آیه ((فانک من المنظرین الى یوم الوقت المعلوم ))
و در تفسیر برهان از ابن بابویه به سند خود از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده که در تفسیر آیه ((انک من المنظرین الى یوم الوقت المعلوم )) فرمودند: ((یوم وقت معلوم )) روزیست که نفخ صور مى شود و ابلیس میان نفخه اول و دوم مى میرد.
و در تفسیر عیاشى از وهب بن جمیع و در تفسیر برهان از شرف الدین نجفى با حذف سند از وهب نقل کرده که گفت از امام صادق (علیه السلام ) از ابلیس پرسش نمودم ، و اینکه منظور از ((یوم وقت معلوم )) در آیه ((رب فانظرنى الى یوم یبعثون قال فانک من المنظرین الى یوم الوقت المعلوم )) چیست ؟ فرمود اى وهب آیا گمان کرده اى همان روز بعث است که مردم در آن زنده مى شوند؟ نه ،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست