نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 256
هشتم اينكه به او
فرمود:(وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ
مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى حِينٍ)[1].
نهم اينكه به
او و خلق خود فرمود:(اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً فَإِمَّا
يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا
هُمْ يَحْزَنُونَ)[2].
دهم اينكه به
انسان فرمود:(وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ
أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ)[3].
و اما قضاهاى
فرعى كه مترتب بر اين اصلىها است قضاهايى است كه متدبر دانشمند به آنها بر
مىخورند.
بحث روايتى
[رواياتى در باره نفخ روح در كالبد آدم 7]
در تفسير
عياشى از محمد بن مسلم از ابى جعفر (ع) روايت كرده كه گفت: من از آن حضرت از آيه(وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ...) پرسش نمودم فرمود: خداوند روحى خلق
فرمود و از آن در آدم دميد[4].
در همان كتاب
از ابى بصير از ابى عبد اللَّه (ع) روايت كرده كه در ذيل آيه(فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ
...) فرموده: خداوند خلقى را خلق كرد، و روحى را هم آفريد، آن گاه به
فرشتهاى دستور داد آن روح را در آن كالبد بدمد، نه اينكه بعد از نفخ چيزى از خداى
تعالى كم شده باشد، و اين از قدرت خداست[5].
و در همان
كتاب در روايت سماعه از آن جناب آمده كه فرمود: خداوند آدم را خلق كرد و در آن
دميد. من از آن جناب پرسيدم روح چيست؟ فرمود: قدرت خداى تعالى
[1] و براى شما در زمين تا وقت مرگ موضع استقرار است. سوره بقره،
آيه 36.
[2] فرود آييد از اين جنت، پس اگر بيايد براى شما از جانب من
دلالتى پس هر كس كه متابعت كند هدايت مرا پس ترسى نيست بر ايشان و محزون نمىشوند.
سوره بقره، آيه 39.
[3] و آن كسانى كه كافر شدند و تكذيب كردند آيات ما را آنان اهل
دوزخند و در آن جاويدند. سوره بقره، آيه 39.