responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 222
بیان آیات

این بیست و سه آیه سوم از آیاتى است که به دنبال آغاز سوره که در باره استهزاى کفار به کتاب خدا و پیغمبرش و درخواست آیتى غیر قرآن بود ایراد مى شود. در این آیات خداى سبحان آغاز خلقت جن و انس و دستور دادنش به ملائکه و ابلیس که بر او سجده کنند، و سجده ملائکه ، و امتناع ابلیس را که از جن است ، و رجم او و گمراهى بنى آدم به دست او، و به کرسى نشستن قضاى خدا در سعادت متقین و شقاوت گمراهان ، را بیان کند.
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الانسنَ مِن صلْصلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسنُونٍ
معناى خلقت انسان از ((صلصال من حماء مسنون ))
راغب در مفردات گفته : اصل معناى ((صلصال )) عبارت است از صدایى که از هر چیز خشکى چون میخ و امثال آن به گوش برسد، و اگر گل خشکیده را هم صلصال گفته اند که در قرآن هم آمده ((من صلصال کالفخار)) و ((من صلصال من حماء مسنون : از گل خشکیده اى از لایه اى متعفن بدین جهت است که وقتى روى آن راه مى روند صدا مى کند. کلمه ((صلصله )) به معناى آب باقیمانده است ، و از این جهت صلصلة گفته اند که حکایت از صداى حرکتش در مزاده ( مشگ ) مى کند. و بعضى گفته اند صلصال به معناى گل متعفن است که از ((صل اللحم : گوشت گندید)) گرفته شده است .
راغب در خصوص کلمه ((حما)) گفته : ((حما)) و ((حماءة )) گلى سیاه و متعفن است . و در باره این آیه : ((من حماء مسنون )) گفته : بعضیها گفته اند یعنى لایه اى متغیر. و در خصوص ((لم یتسنه )) گفته : معنایش این است که ((لم یتغیر : متغیر نشده )) و در باره ((هاى )) آخر آن گفته که هاى استراحت است .
و مقصود از اینکه فرمود: ((و لقد خلقنا الانسان )) ابتداى خلقت انسان است ، به دلیل اینکه در جاى دیگر در باره خلقت آدمى از گل مى فرماید: ((و بدء خلق الانسان من طین ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهین )) بنا بر این ، آیه شریفه خلقت نوع انسان را بیان مى کند،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 222
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست