responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 11  صفحه : 399
و این خود دلالت مى کند بر اینکه رب واحدى دارد که در ربوبیّتش ‌ شریک نداشته ، عالمى است که دچار جهل نمى گردد، قادرى است که در قدرتش مقهور کسى نمى شود، و نسبت به تمامى موجودات و مخصوصا انسان عنایت و توجّه دارد و او را بسوى سعادت جاودانه اش ‌ سوق مى دهد.
وَ فى الاَرْضِ قِطعٌ مُّتَجَوِرَتٌ وَ جَنَّتٌ مِّنْ أَعْنَبٍ وَ زَرْعٌ وَ نخِیلٌ صِنْوَانٌ وَ غَیرُ صِنْوَانٍ ...
راغب در مفردات مى گوید: کلمه ((صنو)) به معناى شاخه و جوانه ایست که از بیخ تنه درخت روئیده باشد مثلا گفته مى شود: ((هما صنوا نخله - این دو، دو شاخه از یک درخت خرما است که از ریشه آن جوانه زده ))، ((و فلان صنو ابیه - فلانى شاخه و جوانه پدر خویش ‌ است )) و تثنیه صنو، صنوان ، و جمع آن صنوان است ، همچنانکه در قرآن کریم هم آمده : ((صنوان و غیر صنوان )). و نیز درباره کلمه ((اکل )) گفته : این کلمه به معناى چیز خوردنى است ، که هم با ضمه کاف و هم با سکون آن خوانده مى شود، خداى تعالى فرمود: ((اکلها دائم )) و ((اکله )) براى مرّه است به معناى یک بار خوردن و ((اکله )) بر وزن لقمه است .
و معناى آیه این است که : دلیل اینکه گفتیم نظام جارى در عالم قائم به تدبیر مدبرى است که خود جزء عالم نیست ، و همه اشیاء بالطبع در برابرش خاضعند، و بر وفق مشیت او و آنطور که او بخواهد سیر مى کنند، این است که در زمین قطعه هایى هست نزدیک بهم و همسایه هم که خاکش از نظر طبع شبیه بهم است و در آنها باغهاى انگور مى روید که خود از میوه هایى است که از نظر شکل و رنگ و طعم و درشتى و ریزى و لطافت و خوبى بسیار با هم مختلفند، و همچنین حاصلهایى مى روید که جنس و صنف آنها مختلف است ، گندم و جو این محل با گندم وجوه محل دیگر مختلف است . و نیز خرما مى روید که بعضیها مثل همند، و از یک ریشه جوانه مى زنند، و بعضى مثل هم نیستند، با اینکه زمین یکى است و همه از یک آب مشروب مى شوند، و ما بعضى را بر بعضى بخاطر مزیّت مطلوبى که در صفات آنست برترى دادیم .
وجود اختلاف ، تنوع و تمایز در خلقت مستند به اختلاف اراده مسبب الاسباب عزوجل است
حال اگر کسى بگوید: این اختلافات مربوط به طبیعتى است که هر کدام براى خود دارند، و یا بخاطر عوامل خارجى است که در آنها اثر مى کند، و به هر یک شکل و رنگ مخصوص و صفاتى جداگانه مى دهد،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 11  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست