نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 505
آسان و هر عمل منكر و
بلكه بىشرمانهاى را زيبا مىسازد.
و اين جمله
در بين جمله(وَ جاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ) و بين جمله(قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتِي ...) معترضه است و در معنا دادن به مضمون
هر دو طرفش مفيد است اما اينكه جمله قبل خود را معنا مىدهد براى اين است كه وقتى
شنونده بشنود كه قوم لوط به طرف ميهمانان لوط هجوم آوردند بطورى كه يكديگر را هل
مىدادند خوب نمىفهمد كه اين هجوم براى چه بوده ولى وقتى دنبال آن بشنود كه قوم
لوط معتاد به عملهاى شنيع و گناهان شرمآور بودند مىفهمد كه انگيزه آنان بر اين
هجوم همان عادت زشتى بوده كه فاسقان قوم به گناه و فحشاء داشته و خواستهاند آن
عمل زشت را با ميهمانان لوط انجام دهند.
و اما نافع
بودنش در مضمون جمله بعدش براى اين است كه وقتى شنونده بشنود كه لوط از در بيچارگى
و ناعلاجى به قوم خود مىگويد كه اين دختران من در اختيار شمايند و اينها براى شما
بهترند، اگر آن جمله معترضه نبود تعجب مىكرد كه چرا لوط (ع) نخست به موعظه آنان
نپرداخت و ابتداء چنين پيشنهادى را كرد؟ ولى حالا كه اين جمله معترضه را شنيده
سابقه اين قوم را دارد و مىفهمد كه آن قوم به علت اينكه ملكه فسق و فحشاء در
دلهايشان رسوخ كرده بوده ديگر گوش شنوايى برايشان باقى نمانده بود و هيچ زاجرى
منزجرشان نمىكرده و هيچ موعظه و نصيحتى به خرجشان نمىرفته و به همين جهت جناب
لوط در اولين كلامى كه به آنان گفته دختران خود را بر آنان عرضه كرده و سپس گفته
است: (فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي)- از خدا
بترسيد و مرا نزد ميهمانانم رسوا نكنيد .(قالَ يا
قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ...) وقتى لوط (ع) ديد كه
قوم، همگى بر سوء قصد عليه ميهمانان يك دست شدهاند و صرف موعظه و يا خشونت در
گفتار آنان را از آنچه مىخواهند منصرف نمىكند تصميم گرفت آنها را از اين راه
فحشاء باز بدارد و منظورشان را از راه حلال تامين كند از طريقى كه گناهى بر آن
مترتب نمىشود و آن مساله ازدواج است، لذا دختران خود را به آنان عرضه كرد و
ازدواج با آنان را برايشان ترجيح داد و گفت: ازدواج با اين دختران،
پاكيزهتر است، و يا اين دختران پاكيزهترند .
و مراد از
آوردن صيغه اطهر، (أفعل، كه مخصوص برترى دادن چيزى بر چيز ديگر است مانند اكبر
يعنى كبيرتر و اصغر يعنى صغيرتر) كه به معناى پاكيزهتر است، اين نبوده كه عمل شرم
آور لواط هم پاكيزه است ولى ازدواج با زنان پاكيزهتر است بلكه منظور اين است كه
ازدواج با دختران من عملى است پاك و هيچ شائبه زشتى و پليدى در آن نيست، و خلاصه
مراد اين است
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 505